dinsdag 26 januari 2021

De stam van de holenbeer...... boek van Jean M. Auel


Dit boek brengt voert je naar de prehistorie waar hoofdpersoon Ayla je mee terug neemt in de tijd. Het boek is all 40 jaar geleden geschreven maar nog steeds mooi. De prehistorie is tijd dat je at wat de natuur je bracht, leefde met de seizoenen en het leven hard was.



 Simpele ziektes fataal waren, je al jong oud was en veel te vroeg volwassen. Ze niet snapten hoe kinderen gemaakt werden en de jacht een gevaarlijke aangelegenheid was. En alles draaide om de geesten die je moest eren zodat ze jou ook gunstig gezind waren .

De tekst van de achterflap:

De serie De Aardkinderen vertelt het verhaal van het mysterie van het ontstaan van de mensheid en de harde strijd om in de prehistorie te overleven. Jean Auels boeken hebben al miljoenen lezers meegevoerd naar de boeiende prehistorische wereld van Ayla en haar tijdgenoten. In de prehistorische wildernis van het Europa van 35.000 jaar geleden vindt de Stam van de Holenbeer een klein meisje. Ze is moederziel alleen; haar familie is bij een aardbeving om het leven gekomen. Hoewel het kind niet tot het volk van de Stam behoort, ontfermt Iza, de medicijnvrouw, zich over haar. Ze krijgt de naam Ayla, en Iza onderwijst haar geduldig in heelkunde en kruidenleer.

Als Ayla opgroeit, wordt langzaam maar zeker duidelijk dat ze verschilt van de andere stamleden. Ayla draagt de toekomst van de mens in haar bloed, maar ze botst met de oude cultuur van de Stam. Ze is namelijk vlugger, ondernemender, slimmer, ánders…

Ik was erg onder de indruk van het boek. Het is moeilijk voortestellen  hoe mensen toendertijd leefden. Zonder potten en pannen, zonder elektriciteit en verreweg de meeste gereedschappen. Wel met een enorme kennis van allerlei planten en kruiden. Niet alleen als voedsel maar ook vooral als medicijn. 

Jean Marie Auel ( 1936, Chicago)



Dit was het eerste deel van de serie De aardkinderen maar inmiddels zijn er zes delen. Het eerste deel verscheen in 1981, het laatste deel Het lied van de grotten verscheen in 2011.

Ik was het boek al heel vaak tegengekomen maar de dikte hield mij ook wat tegen. Maar zoals ik al eerder HIER vertelde zijn er veel boeken waarvan ik vind dat ik ze zou moeten lezen. Het zijn ( moderne) klassiekers. Ze staan hoog op de lijst van meest gewaardeerde en gelezen boeken. En nieuwsgierig was en ben ik er wel naar. Het is alleen jammer dat je nou eenmaal beperkt bent in tijd en keuzes moet maken vandaar mijn lijst voor het komende jaar bestaat uit klassiekers, nieuw verschenen boeken en dikke pillen.



En als je graag leest overweeg dan om een boek te kopen, juist nu, via je eigen lokale boekhandel. 

Alle boekhandels zijn je ter wille en bezorgen of sturen je bestelling op. 

Lees je zelf niet of is je boekenkast al heel vol met ongelezen boeken? Het is altijd leuk om een boek cadeau te doen!



 

2 opmerkingen:

  1. Heerlijke boeken vond ik het als ik me het goed herinner.
    Lang geleden gelezen.
    Evenals de boeken van de Reiziger van Diana Gabaldon. Daar waande ik me echt in Schotland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb heel de reeks en herlees ze soms na een paar jaar ,heerlijk vind ik zo'n boeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...