donderdag 21 januari 2021

Kippetjes....

 Voor een aantal lezers is waarschijnlijk wel bekend dat ik vroeger veel kippen rondom het huis had lopen.

                                                                   

De naam quilts van kippetje is ook niet voor niets toen zo gekozen. Inmiddels woon ik daar niet meer maar werd door ( de vader van mijn kinderen) Cees gevraagd om foto's te maken voor bij een artikel dat hij geschreven heeft over de kippen die hij fokt voor publicatie in een tijdschrift. 




Leuk om eens te doen! Het zijn Drentse kruipers, dat wil dus zeggen dat ze korte pootjes hebben. Zeldzame kippen bovendien! 




Met boomkruipers bedoelen we meestal een andere soort vogels maar soms lijken ze toch wel de voorkeur te hebben voor een plek hoog in de boomtakken...




Ze hebben veel verschillende kleuren en worden daar ook op gefokt en op type. En omdat ik daar geen kaas van gegeten heb plaats ik niet de foto's van kippen die daar aan voldoen maar gewoon die ik leuk vind.
Wist je trouwens dat je aan de kleur van de lel kunt zien wat de kleur is van de eieren is die ze leggen?
Hier boven zie je een witte lel en dat betekent dus witte eieren. Zijn de lellen rood legt de kip bruine eieren. 



Maar deze haan hierboven pronkt alleen maar met zijn veren...



Die kam die geeft m toch wel een gedistingeerd uiterlijk nietwaar?



En kraaien dat kunnen ze als de beste!

Dat mis ik niet echt al was ik daar vroeger wel helemaal aan gewend. Al was het zomers 's ochtends wakker worden met een raam open niet zo'n pretje....



Hoewel het zonnetje uiteindelijk doorbrak was het jammer dat het al een paar dagen geregend had en alles dus nat en modderig was. Niet echt mogelijk om plat op de buik mooie close -ups te maken. Toch vond ik het een leuke klus om eens deze kippen weer eens te zien en te fotograferen. 

2 opmerkingen:

  1. I love your chicken pictures. Thank you for sharing them.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze leuk jaren hadden wij ook kippen en ik weet er aardig wat van maar dat van die lellen wist ik niet. Was voor ons altijdceen verrassing. Wie weet ooit nogcweer een hokje met scharrelaars.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...