dinsdag 5 januari 2021

Boekenblogje: De stroopwafelshop...

De boeken van Astrid van Harrewijn zijn populair en kenmerken zich vaak door humor. Ik las ze nog niet eerder en dit boek, de stroopwafelshop was mijn eerste kennismaking met deze schrijfster.




Het is een leuk boek en waar ik dacht dat het erg oppervlakkig zou zijn viel mij dat reuze mee. Ik ga zeker nog eens wat vaker van haar lezen. Tenslotte is een beetje humor best een leuke afwisseling in de toch vaak serieuze of juist spannende boekenkeuze.  En dat vind ik ook leuk aan boekenlezen: je hebt zelf de keuze in wat je wil lezen, aanbod genoeg. Niet alleen in boekwinkels, waar ik graag mag rondstruinen maar ik maak veelal gebruik van Storytel en ook daar is het aanbod enorm. Dagelijks komen er boeken bij en het aanbod is vele male groter dan ik ooit zou kunnen lezen. 

Maar terug naar dit boek, dit is de tekst van de achterflap:

 Een jonge vrouw gooit haar leven over een totaal andere boeg en moet daarbij de nodige obstakels overwinnen


De ouders, vriend en beste vriendin van Suze nemen het haar niet in dank af als ze spontaan ja zegt tegen een bizarre uitdaging. Samen met nog twee vrienden uit haar studententijd doet ze mee aan een wedstrijd van de Stroopwafelfabriek: wie maakt in één jaar de meeste winst met een koffietentje waar de stroopwafels vers worden gebakken? De hoofdprijs is honderdduizend euro, de verliezers zijn slechts een ervaring rijker. Suze gaat het in New York proberen, haar vrienden gaan naar respectievelijk Rome en Parijs.

Nog voordat ze in het vliegtuig stapt heeft Suze al spijt van deze ondoordachte actie, en als ze door een taxichauffeur in het upcoming maar nog behoorlijk criminele Bushwick, Brooklyn, wordt afgezet, zakt de moed haar al helemaal in de schoenen.

Suze heeft haar leven tot nu toe beschouwd als een fijn verblijf in de ballenbak, maar het leven in Bushwick is rauw, eenzaam en vol heimwee. Gelukkig krijgt ze hulp van vier Mexicanen die haar koffietentje verbouwen, wordt ze gesteund door de kleurrijke buurtbewoners die dagelijks hun kopje koffie drinken aan de bewonerstafel, en vindt ze troost bij haar oppashond. Maar is dat genoeg om de hoofdprijs te winnen?

Astrid Harrewijn studeerde rechten en was daarna werkzaam als vertaalster. Na het winnen van een schrijfwedstrijd debuteerde ze in 2006 met de roman Ja kun je krijgen. Ze heeft inmiddels elf romans en twee luisterseries gepubliceerd. Ze heeft een onmiskenbaar eigen stijl en schrijft met humor over de valkuilen van ons dagelijks bestaan. Astrid Harrewijn woont met haar man in Den Haag en de Vogezen



Van haar hand zijn inmiddels 11 boeken verschenen. O.a. Miss Verstand, Miss Communicatie en Miss Match. Ook zijn er een aantal stories verschenen bij Storytel en schrijft ze columns 

1 opmerking:

  1. Enkele boeken in de beginperiode van haar heb ik gelezen. De laatste jaren niet meer. Ik vond ze ook wel humorvol.
    Mijn laatste boek dat ik gelezen heb is Het Zoutpad van Raynor Winn. Een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...