dinsdag 29 december 2020

Mijn leesjaar, terugblikken en vooruitkijken....

Ook dit jaar las ik weer de nodige boeken. 64 in totaal waarbij wel aangetekend dat ik de meeste luisterde en niet fysiek las. Ik denk dat ik er maar 7 echt las, waarvan 6 ook nog digitaal.
De plaatjes die in dit bericht staan zijn afkomstig van mijn persoonlijke pagina op Hebban, de boekensite waar ik bij hou hoeveel en welke boeken ik gelezen heb, en  zijn een momentopname tenslotte is het jaar nog twee dagen langer....




De meeste boeken beoordeelde ik positief, dat is natuurlijk niet zo raar. Je kiest de boeken van auteurs die je al kent of omdat ze hoog gewaardeerd worden door anderen en omdat je ze ziet bij andere lezers via Facebook of Instagram waarvan je weet dat ze in smaak vaak met jou overeenkomen. En bepaalde genres sla je dus gewoon over, daarover later meer.
Het boek dat ik het minst waardeerde was Jane Austen's  "Gevoel en verstand" toch heb ik geen spijt dat ik het gelezen heb. Het is een klassieker waarvan ik vind dat je het gelezen moet hebben. Maar dat wollige en formele taalgebruik....brrrr.....maar ja dat was nou eenmaal in die tijd. 


Uit bovenstaande lijstje blijkt wel dat ik nooit kies voor fantasy en young- adult. De eerste is bewust, daar hou ik niet zo van. De laatste is perondelijk want er zijn toch veel boeken die op de grens liggen van jeugd en young adult waar ik wel van hou: Kruistocht in spijkerbroek is daar een bijvoorbeeld van.
Het kan dus zomaar zijn dat ik een jeugdboek lees volgend jaar dat no weer net in die categorie geplaatst wordt...


Bovenstaande lijstje spreekt voor zich, het zijn schrijvers die vaak reeksen schrijven en als die je liggen lees je daar automatisch veel van.


Met tussen de 3 en 7 boeken maand ben ik zeer tevreden.

Maar dan mijn plannen voor 2021.
Allereerst minder boeken dan in 2020. En dat heeft een reden. Behalve dat ik meer klassiekers wil gaan lezen zijn er ook nogal wat boeken op mijn wensenlijstje die gewoon mega dik zijn. Zo heeft "de ontdekking van de hemel"rond de 1000 bladzijdes en ook de boeken van Ken Follet en Jean M. Auel die ik nog nooit eerder las zijn echte kleppers! En toch wil ik, net als nu, nog wel iedere dinsdag wat te melden hebben op mijn blog. Maar dat komt wel goed. Er zijn nog een paar boeken van 2020 die ik nog niet beschreven heb en als ik de super dikke boeken wat afwissel met wat dunnere komt het ook vast goed.

 

1 opmerking:

  1. 1000 bladzijden oef dat zijn hele dikke pillen.
    Fijne jaarwisseling en op naar 2021

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...