dinsdag 1 december 2020

De man en zijn fiets....

Hoewel ik geen sportliefhebber ben kan ik wel genieten van mensen die met passie hun verhalen vertellen. En Wilfried de Jong ( 1957) is professioneel sportliefhebber.




Wilfried de Jong is zo iemand. Mooie zinnen, veel warmte en emotie. Als híj het heeft over het snot voor de ogen rijden kun je je dat helemaal voorstellen. En dan niet alleen de letterlijke betekenis maar juist de figuurlijke betekenis.

Een klein stukje uit "Mist op de Ventoux":

Snot. Ik moest van het snot in mijn neus af. Mijn rechterhand deed dienst als zakdoek. Ik snoot. Hard. De gaten stonden weer open, frisse septemberlucht prikkelde achter mijn ogen. Ik slingerde het snot van mijn vingers en keek opzij. Het dal lag al een flink stuk onder me. De eerste vijf kilometer van de Mont Ventoux zaten erop.  Ongeveer een kwartier gefietst.

en iets later in het verhaal:

Snel, nog een slok. Ik trok de bidon los en kneep erin. De straal schoot in mijn mond. Te veel. Het overtollige vocht kletterde op het asfalt. Zou je net zien dat ik die slok straks te kort kom in de laatste kilometers naar de top. 




Voor "de man en zijn fiets"maakte Wilfried  de Jong een selectie uit zijn mooiste wielerstukken voor NRC en De Muur. Daarnaast schreef hij nieuwe verhalen. Over kasseien, lege bidons, aanrijdingen en mist op de Mont Ventoux.

 

Het was lang geleden dat ik een echt papieren boek las. Meestal zijn het voor mij namelijk luisterboeken en een enkele keer een e-book. Maar dit boek beviel goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...