donderdag 10 december 2020

Gele Trilzwam...


Een opvallende verschijning, dat zeker!
En ook vrij algemeen voorkomend in het hele land, maar ik had deze gele trilzwam ( Tremella mesenterica)  nog nooit gezien.




En dat terwijl ie zo opvallend is qua kleur. Van oktober tot maart is hij zichtbaar in de nu toch wat grauwe kleuren van het bos.  Het vruchtlichaam heeft een doorsnede van 1 tot 5 centimeter en is onregelmatig ( hersenachtig) geplooid. Het komt te voorschijn uit spleten van boomschors van dood of in ons geval op gesnoeide eikenboomtakken die al een flink poosje in hoopjes op de grond lagen.
 




In eerste instantie een opvallende harde kleur geel wat later naar bleekgeel verkleurd. Het voelt nu nog heel gelei- achtig maar in droge toestand veranderd het tot kraakbeenachtig taai. 



 Hierboven op de foto twee kleine exemplaren maar de foto laat wel goed zien hoe we de zwammen aantroffen. Op een stapeltje beste takken.

Mijn ogen werden naar dit opvallende gele geheel getrokken omdat ik in eerste instantie hoopte op een ander zwammetje dat ik alleen maar ken van foto's: het kleverige koraalzwammetje. Helaas dat was het niet maar ik was hier, in tweede instantie, ook blij mee. En waarom ik het niet eerder gezien heb? Geen idee, ik loop toch wel vaker in het bos. Maar dit jaar misschien vaker? Of heb ik er gewoon meer oog voor dit jaar? Wie weet...

1 opmerking:

  1. Ik ga nu héél goed kijken in het bos. Ik heb vaker zoiets gezien, maar dan maar crème kleur. Bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...