donderdag 1 oktober 2020

Wilde peen...

Op een wandelingetje viel mijn blik op de wilde peen die nu veel in bermen en langs paden staat.

Het is een kruid dat nu vrijwel overal uitgebloeid en ingedroogd is dus ik moest flink zoeken om nog een bloemetje en een uitgebloeid maar nog groen exemplaar te vinden!


Dit vond ik op wikipedia:

Wilde peen is een plant uit de schermbloemenfamilie (Umbelliferae of Apiaceae). De plant komt algemeen voor in de Benelux.

De plant onderscheidt zich van de bekende oranjegele wortel of waspeen (Daucus carota subsp. sativa) door zijn penwortel die wit, vertakt en minder vlezig is. De geur van de wortel is echter onmiskenbaar. Wilde peen komt voor in droge graslandenbermendijken en duinen. De plant wordt 30-90 cm hoog.

Wilde peen is een tweejarige plant. De soort heeft koude nodig voor ze kan bloeien (dit heet stratificatie). In het tweede jaar, na de winter, gebruikt de plant de opgeslagen voedingsstoffen uit de wortel voor de verdere groei en ontwikkeling. De soort bloeit in juni tot de herfst met schermen. Het scherm bestaat uit vele stralen, waarvan de buitenste bij rijping in de vorm van een "vogelnestje" naar binnen zijn gebogen.

De bloemetjes zijn wit of roze met in het midden van het scherm vaak een plukje zwart-purperachtig. De elliptische splitvrucht is 2-3 mm lang, die met vier rijen lange aan de top hakige stekels bezet is. De plant is stijf behaard en de bladeren zijn twee- tot drievoudig geveerd. De plant is rijk aan caroteen en vitamine B.




Op deze foto hierboven vind je de bloemen in diverse stadia (weliswaar in de verkeerde volgorde....)



En omdat de planten meestal tot kniehoogte komen zie je de bloemen van bovenaf daarom heb ik de bloemen ook zó gefotografeerd zodat je de vormen van de schermen beter kunt zien.





 En de laatste foto heb ik speciaal genomen om de bijnaam van de plant te laten zien...

drie maal raden en goed naar de onderste ingedroogde vormen kijken...

het vogelnestje!

Tot voor een paar weken geleden had ik nog nooit van deze plant gehoord maar nu ik het eenmaal weet zie ik het overal staan. Bloeiend heeft het wel wat weg van fluitenkruid maar de bloeiperiode van de wilde peen is veel later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...