dinsdag 6 oktober 2020

Kinderboekenweek 2020: En toen....?

 Op dinsdag post ik meestal een blog berichtje over boeken en in deze week, omdat het Kinderboekenweek is over een jeugdboek.



Dit jaar is het thema van de kinderweek geschiedenis met als slogan : En toen...?

Omdat het een thema is dat mij aanspreekt én ik de kinderboekenweek altijd aangrijp om inkopen te doen voor gelegenheden later dit jaar  ( begin december, verjaardagen) kocht ik een aantal boeken die voor mijn neefje of nichtje in de toekomst wel van pas komen.


Maar zelf lees ik de boeken ook graag!



Ik begon in het boek van Arend van Dam en illustrator Alex de Wolf. Lang geleden... de geschiedenis van Nederland in 50 voorleesverhalen. Al in 2007 geschreven voor kinderen vanaf 7 jaar. Maar omdat Arrend van Dam dit jaar ook de schrijver is van het kinderboekenweekgeschenk staan al zijn boeken weer in de picture.


kinderboekenweekgeschenk 2020


Goed! Terug naar het boek. 50 feiten die belangrijk zijn voor de geschiedenis in het algemeen en Nederland in het bijzonder zijn gegoten in een voorleesverhaal van maximaal 3 bladzijden en voorzien van leuke tekeningen. De opbouw is uiteraard chronologisch en gaat over zowel periodes als personen.

Bij het begin, over jagen en verzamelen, staan de boot van Jurre en de kruik van Maren centraal. In begrijpelijke taal wordt vertelt over nut en materialen die in die tijd (6500 jaar voor Christus) gebruikt werden.  Als het verhaal afgelopen is staat er geschreven dat er recent in Drenthe een boot uit die tijd gevonden is in Pesse, Drenthe. Zo wordt de link gelegd naar  het verhaal en het bewijs.



Overigens beginnen alle verhalen met Lang geleden leefden... en eindigen met... En zó is het echt gebeurd. 

Enkele voorbeelden van onderwerpen zijn: 

de tijd van de vikingen:  "Rorik de Deen"

een groot schilder:  "Jeroen Bosch"

de eerste kinderboekenschrijver:  "Hieronymus van Alphen"

kinderen in de fabriek: "De wet van Samuel van Houten"

Over de aangegeven leeftijd, vanaf 7 jaar, ben ik toch wat kritisch en dat komt omdat niet alle verhalen goed aflopen uiteraard. Als je voor het slapen gaan een verhaaltje voorleest dat eindigt met "en ze leefden niet lang en gelukkig want Jan werd ziek en ging dood" dan weet ik niet of ik dat zou willen horen. Het is wel een uitstekend aanknopingspunt om meer te vertellen over die periodes want de vertellingen zijn begrijpelijk en leuk.

Ook heel leuk is de achterin afgebeelde tijdlijn waar alle verhalen aangeduid zijn met jaartallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...