zaterdag 10 oktober 2020

Recept: geroerbakte witlof met een aparte twist...

 Via pinterest zag ik een recept wat mij wel aansprak. Maar ik liet wat weg, veranderde wat en voegde zelf nog iets toe. 





Nou is witlof sowieso een groente waar je veel kanten mee op kunt. Zomers als een snelle, lekkere frisse salade, iets uitgebreider de witlof met ham een kaas uit de oven! Maar deze variant is uitermate geschikt voor de herfst: de zoete gewokte witlof met een twist.

Ingredienten:

100 gram gerookte spekreepjes of spekblokjes
500 gram witlof
een scheutje ( appel) azijn
1 eetlepel appelstroop
snufje peper
optioneel: een handje pecan noten
Bak de spekreepjes in een koekenpannetje lekker krokant en hou het daarna even apart.


                      


Verwijder het kontje van de witlof en snij de witlof in de lengte door de helft.

Snijd daarna de witlof in ruime stukken.


                       


Verhit een scheutje vloeibare boter in een wok of ruime koekenpan.

Wok de witlof 7-10 minuten op een hoog vuur. Een klein scheutje appelazijn mag er nu bij.

Voeg de eetlepel appelstroop toe, roer dit flink door en voeg de spekjes toe.


                        


Ik vond dat er een beetje veel kookvocht in de pan zat en dikte het iets in door er wat vocht uit te halen, het in een kopje te doen, twee dikke theelepels allesbinder toe te voegen. Nadat ik het vocht en de allesbinder goed geroerd had voegde ik het weer toe aan het groente mengsel.

Op het laatst voegde ik er een handje gebroken pecan noten en een snufje peper toe.


                  


Het zoet van de stroop en het hartige van de spekjes zorgen voor een lekkere twist.


                     

Ik at het samen met een gehaktballetje en gebakken aardappelen. Een lekkere combi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...