zaterdag 31 oktober 2020

Thaise pompoensoep met pit...

Ik kwam deze lekker Thaise butternut ( flespompoen) soep op pinterest tegen en besloot het te maken op een frisse herfstzondagmiddag. Hoewel ik al eerder een pompoensoep maakte was voor mij de Thaise variant nieuw en een eerste kennismaking met sommige ingrediënten.




Maar het was zeer lekker en daarom deel ik hier het recept met onderin de link naar de bron.




Voor nu de ingrediënten: 

1 kleine ui ( op de foto is ie groot maar ik gebruikte de helft)
2 teentjes knoflook
1 theelepel geraspte gember ( ik deed dus meer dan in originele recept maar was tevreden over het resultaat)
2 theelepels rode currypasta
halve liter water
1 kippenbouillon blokje
900-1000 gram in blokjes gesneden pompoen.
1 blikje kokosmelk à 400 ml
halve limoen
( peper en zout) 
en voor de pit kun je optioneel wat srirachasaus toevoegen.

Verhit de olie in de pan 
voeg de fijn gesneden ui en de knoflook toe.
Fruit dit een paar minuten aan en voeg dan de currypasta en gember toe. 
Zet het vuur niet te hoog want dit zet snel aan.


Voeg hierna de pompoenblokjes, het water en het bouillonblokje toe. 

( ik schilde de pompoen met een dunschiller, dit ging door de vorm wat moeizaam en vond het ook best een klus om de pompoen in stukken te snijden maar een goed mes doet wonderen. Het witte dunne laagje dat overblijft als je de pompoen schilt kan geen kwaad en kook je gewoon stuk.




Met de deksel op de pan breng je het aan de kook en laat het daarna 20 minuten zachtjes pruttelen. 
Met de staafmixer pureer je de pompoensoep nu glad.
Voeg de kokosmelk toe ( schudden voor openen!) en laat een klein beetje achter voor de garnering.

Ik had niet geschud ( mijn eerste kennismaking met kokosmelk vandaar dus ik kwam er achter dat de kokosroom bovenop dreef en onderin, toen ik een beetje wilde bewaren er alleen nog kokoswater in zat)

Nu mag de soep niet meer koken!

Knijp de halve limoen uit boven de soep en voeg eventueel de zout, peper en de sriracha toe,
( de zout liet ik weg)


Garneer de soep met een restje kokosmelk.


Het originele recept vind je HIER voorzien van mooie foto's.

Eerder plaatste ik al een recept voor soep dat ik ook maakte met een flespompoen  ( klik HIER ) en als je helemaal in herfststemming bent mag de heerlijke pompoentaart die ik maakte met een hoikaido pompoen natuurlijk niet ontbreken. Het recept vind je HIER
 

1 opmerking:

  1. Dank je Annemiek voor je recepten, ben gek op pompoensoep. Ik maak het nu vaker omdat het schillen niet mee zoveel moeite kost... tip: Ik doe de pompoen 5 minuten in kokend water, daarna kan je hem bijna pellen. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...