maandag 9 november 2020

Experimenteren met strookjes naaien...

In het Quiltnieuws, het tijdschrift van het Quiltersgilde waar ik op geabonneerd ben stond een item over 




het naaien van strookjes stof  op een lege kassarol. Nou vond ik het idee heel leuk maar zou niet weten hoe je daar aan komt. Maar het idee vind ik wel heel leuk en bied de mogelijkheid om een grappige rand te maken met steeds dezelfde breedte, nl die van de kassarol. Ik zocht naar een alternatief!

Op mijn werk draaien we stickers uit van een koeriersbedrijf. De sticker gaat op het pakket en de rol die overblijft gaat in de prullenbak. Dus dat is goedmateriaal om eens wat te proberen. Het is wel wat breder dan een kassarol, iets meer dan 10 centimeter.




Al heel lang had ik het plan om een quilt te maken met een kleurenverloop van boven naar beneden.
Bovenin 100% rood en beneden 100% geel en daar tussenin dus een verloop van rood via oranje naar geel. Lang dacht ik aan vierkantjes maar dat heeft als nadeel dat alle hoekjes weer precies op elkaar uit moeten komen. Met stroken krijg je een speelser effect.


Ik keek niet heel precies bij het snijden van de stoken, ongeveer twee centimeter maar niet heel nauwkeurig, en dat heeft een reden. Ik wilde de stroken steeds een beetje scheef neerleggen  en dus maakt dan de exacte breedte ook niet uit.  Daarom naaide ik ook niet overal even recht maar bewust een beetje scheef hier en daar.




 De achterkant sneed ik bij naar de oorspronkelijke maat van de rol papier. Ik heb de maat van de steeklengte klein gehouden om het papier later makkelijk weg te kunnen scheuren. Dit pas ik misschien aan naar nog een beetje kleiner. 

Experiment geslaagd maar nog een beetje fine tunen kan geen kwaad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...