vrijdag 18 september 2020

Wandeling langs Yperenplas, IJssel en derde zandgat

Afgelopen zondag ging ik mee met een excursie van de Vogelbescherming o.l.v. Erik Mensonides.



Voor de vakantie stond de wekker ongewoon vroeg want de excursie startte om 7 uur. Voordeel is wel dat de zon nog moet opkomen en dat dit een mooi schouwspel oplevert.




Erik zie je hier rechts. Gewapend met stevig waterdicht schoeisel, een verrekijker en een fototoestel gingen we met ongeveer 10 man op pad. Hoewel het een thuiswedstrijd was kwam ik toch op plekken waar ik nog nooit geweest was.



Behalve veel vogels hoog in de lucht werden we ook gewezen op mooie planten. Hier de bessen van de Sleedoorn. Een plant waarvan ik wist dat het een waardplant was voor diverse vlinders ( Sleedoornpage, gehakkelde aurelia, dagpauwoog en de kleine vos) maar niet wist dat de bessen in het najaar erg in trek zijn bij lijstersoorten. Zoals Merels, kramsvogels, zanglijsters en koperwieken.




Dit is denk ik een muntsoort maar heb het niet nagevraagd.




Bij het derde zandgat was een grote hoeveelheid vogels te zien zoals de Blauwe Reiger, Zilverreiger, zwanen, krakeenden, nijlganzen en aalscholvers...




Deze juveniele ( jonge) fuut kwam een beetje dichterbij zodat ik hem kon kieken.




Bloemrijke oevers...





Ook werden we gewezen op een berkendoder, een paddenstoelen soort heel hoog in de boom.





Dit koppeltje ooievaars, beide geringd, zaten hoog op een markeringspaal langs de IJssel.



 Dit vrouwtje torenvalk keerde ons de rug toe...


Al met al een geslaagde wandeling waar ik wel heel veel vogels hoorde maar niet op de foto kon nemen. Dit omdat ze verscholen of te ver weg zaten. Voorbeelden hiervan: de roodborsttapuit ( door vogelaars liefkozend robotap genoemd), de groene specht en de gewone tapuit.

3 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's en wandeling!
    Voor herhaling vatbaar denk ik.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie dingen heb je gezien. Prachtige foto’s. Met een gids zie je ook meer dingen. Is dit tussen Olst en Wijhe? Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...