vrijdag 19 februari 2021

Vogels langs de IJssel...

 Ik was al druk doende ganzen te fotograferen toen mijn oog viel op deze Houtsnip die veel dichterbij aan het foerageren was. Bijna over het hoofd gezien!

 


Een mooi beestje!



In de volgelopen uiterwaarden, op een laag drab van takjes, grasjes en ander drijvend materiaal dat tot een dichte laag was opgestuwd tegen de wal liepen heel veel kwikstaartjes en graspiepers te zoeken naar voedsel.




Vooral de graspiepers vielen nauwelijks op door hun schutkleur. Het is dat ze druk aan het scharrelen waren en vlotjes dribbelden...



Veel makkelijker te herkennen was natuurlijk de kieviet. Nog niet eerder kon ik m zo close op de foto zetten. Wat een kleurenpracht in zijn verenkleed!



Meer robuust is de roek. Opvallend zijn de kale plekken aan zijn snavel basis. Dit onderscheid hem van de zwarte kraai.  En komt het door zijn kraaloogjes dat hij zo eigenwijs kijkt??




En als je dan ook zo parmantig poseert op een straatnaambordje moet je natuurlijk wel even een fotootje maken!




Hoewel de meerkoeten veel talrijker waren vond ik deze enkele krakeend ook wel erg mooi.




De zwarte kraai had hier een uitstekend uitkijkpost uitgekozen om alles te overzien. 
Er was maar weinig wat hem ontging denk ik.




Ook op een hoge standplaats keek deze kramsvogel, een echte wintergast in ons land, uit naar lekkere bessen. Want daar is ie gek op!



Deze foto's maakte ik afgelopen zaterdag allemaal langs de IJssel toen ik nog in een wit en koud landschap wandelde van de Worp naar Wilp. Koud maar heerlijk fris weer was het. Komend weekend worden weer hele andere temperaturen verwacht. Het kan verkeren in Nederland...

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's heb je getrokken van vogels. Ben stiekem beetje jaloers als mede vogelliefhebber. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pracht foto's ik ben momenteel ook in de ban van de vogels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig al die verschillende vogels. Ik ga er ook steeds meer herkennen, erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...