maandag 13 januari 2020

Pestvogel....

Heel vaak zie je ze niet en ik had ze zelfs nog nooit gezien in het echt.





Maar pestvogels zijn invasieve wintervogels in Nederland.
Ze komen vanuit Scandinavië en Siberië naar Nederland als de kou in hun eigen land de intrede doet en daarmee het voedselaanbod afneemt.





Ze zijn dan ook steevast te vinden op struiken vol met bessen zoals de Gelderse Roos. Het ene jaar zijn het er meer dan het andere jaar. De grootste groep dit jaar is tot nu toe een aantal van 50 a 60 stuks bij het Lauwersmeer. 




Ik moest het doen met één enkel exemplaar dat ruim een week in Zwolle Zuid rond vloog. Het was de eerste vogel waar ik daadwerkelijk apart en speciaal voor in de auto stapte. Het is dan ook een hele mooie vogel! En vol contrast: zie de felle gele, witte en oranje tekening op de vleugel.




En de wonderlijke naam? Die dankt de pestvogel aan vroegere tijden. Hij werd steevast gesignaleerd in de periode dat ook de pest uitbrak in Nederland. En werd daardoor gezien als de brenger van het onheil.





Schilderachtige kop hè?
Prachtige vogel, ben blij dat ik hem gespot heb. En mazzel had ik ook: na de vrijdag dat ik hem spotte eind december ging ie er de dag erna, na een ruime week vandoor. 

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...