zaterdag 25 januari 2020

De grote Gatsby... ken uw klassiekers

Aangespoord door de Hebban Reading challenge, waarbij je uitgedaagd wordt ook 




eens andere soort boeken te lezen dan dat je normaal leest, koos ik voor deze Amerikaanse klassieker.
Nog nooit eerder las ik iets van F. Scott Fitzgerald ( 1896-1940) en ook de bekende verfilming met Leonardo diCaprio heb ik nog niet gezien.

Inmiddels heb ik het boek uit en behalve dat het een goed tijdsbeeld geeft over de jaren 20 van de vorige eeuw vond ik het niet bijzonder. 

Nog wat informatie dat ik vond op wikipedia: 
Hoewel binnen een jaar na uitgave van het boek een toneelstuk op Broadway verscheen en er een Hollywood-film van werd gemaakt, werd de roman vergeten tijdens de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog. Fitzgerald stierf in 1940, pas jaren na zijn dood zou het boek een succes worden. Heruitgaven volgden in 1945 en 1953, en al snel werd het boek door een grote groep mensen gelezen. Het wordt vaak betiteld als de Great American Novel. Het boek is vertaald in verschillende talen en in landen over de hele wereld wordt De grote Gatsby opgenomen in de standaardliteratuur van middelbare scholen en universiteiten. Het boek staat op de tweede plaats in een lijst van de 100 beste Engelse romans van de twintigste eeuw. De grote Gatsby is meerdere malen verfilmd.
In Nederland verscheen de eerste vertaling, van L. Cornils, in 1949 bij G.A. van Oorschot.

#hebbanreadingchallenge2020   #hebban #kenuwklassiekers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...