maandag 19 november 2018

Heerlijk uiensoepje....


Afgelopen weekend maakte ik een uiensoepje!





Een klusje ( soep maken in het algemeen) dat ik op de een of andere manier zelden zomers doe maar enorm van kan genieten in de herfst of winter.
Misschien omdat ik vind dat een flinke, hete kop soep je altijd zo aangenaam verwarmd. En soep is natuurlijk ook makkelijk en veelzijdig! Op een dag in het weekend volstaat het met een lekker broodje als avondmaaltijd en ook lekker aan het eind van een middag als opmaat naar het avondeten. En dan heb ik het ook nog niets als mogelijkheid voor een lunch. Iets dat is zelf niet vaak toepas omdat het ontbijt in het weekend vaak laat ( later?) is en er door de week geen mogelijkheden zijn voor soep als lunch. 

Terug naar de uiensoep, hier de ingrediënten:

750 gram uien
25 gram boter
halve eetlepel bruine suiker
2 teentjes knoflook
1 liter gekookt water
2 laurierblaadjes
1 eetlepel ketjap
1,5 runderbouillonblokje
halve eetlepel gedroogde tijm

eventueel wat ( knoflook) peper toevoegen bij het op smaak brengen van de soep.


Fruit de kleingesneden uien in de heet geworden boter. Voeg hier de bruine suiker en de geperste teentjes knoflook aan toe. Neem er de tijd voor om de uien mooi bruin  te karameliseren. Dit kost een half uurtje en waak er voor dat het té bruin wordt door vaak te roeren en de kookbron niet te hoog te zetten.  Als de uien mooi bruin zijn voeg je het gekookte water en de overige ingrediënten toe.

Laat het rustig op een klein vuurtje een half uurtje zacht pruttelen.


Heerlijk met een lekker broodje! 

Het recept vond ik bij LEKKER ETEN BIJ MARLON die het beschrijft voor de slow cooker.
Deze heb ik niet waar het recept werd ook zonder cooker bijzonder goedgekeurd door mijn vriend, die zelf ook een kritische kookliefhebber is, en komt beslist vaker op het menu!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...