vrijdag 30 november 2018

De boeken van November....

Nicci French: Blauwe maandag


 verschenen in mei 2011
uitgeverij: Ambo Anthos
369 bladzijden, 7 uur en 42 minuten

Het gebeurt niet vaak maar dit boek las ik al eerder. De reden om het opnieuw te lezen was niet omdat ik het zo fantastisch vond, want dat is een goede reden, maar omdat ik nu weet dat het een eerste deel is van een inmiddels afgesloten reeks van 8 delen. En verder dan deel 1 was ik dus nooit gekomen.  De boeken scoren hoge ogen qua beoordelingen en ik was nieuwsgierig naar de rest maar om het verloop beter te snappen begon ik dus weer opnieuw. Ik gaf het boek over psychoanalitica Frieda Klein 3***.

###


Samuel Bjork: De jongen in de sneeuw



verschenen in oktober 2018
Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
352 bladzijden, 10 uur en 48 minuten

Na twee hele goede boeken van deze Noorse auteur 'Ik reis alleen"en "de doodsvogel" bleef het lang stil. Maar vorige maand kwam dan toch deel 3 uit! Het wachten werd beloond: het boek is direct spannend. Waarschijnlijk door de proloog die ergens een tipje van de sluier oplicht. Om je vervolgens het hele boek af te vragen hoe die proloog in het verhaal past. ( En dat is het enige nadeel van een luisterboek, je kunt het niet even teruglezen). Maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Ik waardeerde het boek, net als de twee eerdere delen, met 5 *****.


###


Roberta Rich: De vroedvrouw van Venetie



 verschenen in oktober 2013
Uitgeverij: Mozaïek 
225 bladzijden, 9 uur en 54 minuten

Het verhaal van een Joodse vroedvrouw in de 16de eeuw. In de tijd dat kindersterfte hoog was en het geloof een allesbepalende factor. Ik hou wel van historische Romans en dit was ook weer een mooi boek. Los van het verhaal steek ik er altijd wel weer wat van op en ook dat vind ik leuk. Ik gaf het 4 ****.
###


Jo Claes: de zaak Torfs




verschenen in 2008
Uitgeverij: Houtekiet
367 bladzijden

Hoewel Scandinavische thrillers enorm populair zijn, zijn er ook veel Vlaamse Thriller auteurs met een goede reputatie. Toch lees ik ze zelden en daar moest maar eens verandering in komen. Dit boek is de eerste van een lange reeks boeken met Thomas Berge in de hoofdrol. Ik ga er beslist nog eens een uit de reeks lezen ook al blies dit boek mij niet van mijn stoel: ik gaf het drie***.


###



Liane Moriarty: Grote kleine leugens


Uit nieuwsgierigheid wilde ik eens een boek lezen van deze Australische auteur. Omdat haar boeken populair zijn en veel gelezen worden. Het boek draait een een schooltje in een elite dorp waar iedereen een mening heeft over iedereen en de noodzaak om erbij te horen van levensbelang! Dit speelt niet alleen bij de kinderen maar ook zeker bij de ouders. Vermakelijk boek met een serieus onderwerp waar bij iedereen wel iets verbergt en andere motieven heeft dan men denkt....Een leuke kennismaking met dit voor mij drie *** boek.

verschenen in 2016
uitgeverij: Bruna Uitgevers B.V.
 448 bladzijden,  12 uur en 55 minuten


###


Lucinda Riley: De zeven zussen, storm



verschenen in januari 2018
Uitgeverij: Xander Uitgevers B.V. 
592 bladzijden

Een boek dat mij wel van mijn stoel blies is dit tweede boek uit de reeks van de zeven zussen. Het is zo'n boek dat je dicht slaat en denkt : "wow wat zit dit goed in elkaar!" Een prettige mix van historie, spanning en romantiek. En bovendien, want dat check ik altijd even op wikipedia, gebaseerd op historische feiten. In dit deel dat draait om de muzikale zeilster Ally staat in het teken van de Peer Gynt suite. Ik ben nieuwsgierig naar deel 3: schaduw! 5 ***** voor dit boek!
###

Nog even wat statistiekjes:

Tot en met november las ik 78 boeken. Deze maand dus zes boeken waarvan 4 thrillers en 3 romans.  De zes auteurs kwamen uit België, Australië, Noorwegen, Amerika en Engeland. Vier auteurs waren vrouw en drie man ( Nicci French is een pseudoniem van een echtpaar). Vier boeken luisterde ik en 2 las ik digitaal. De jeugdboeken kwamen niet aan bod deze maand. Eén boek was een dikker klepper. Twee maal gaf ik 5 sterren, éénmaal 4 sterren en drie maal 3 sterren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...