donderdag 1 november 2018

De boeken van oktober....

De zes boeken van oktober:


Stefan Ahnhem: Negen



Uitgeverij: Ambo/Anthos
verschenen in 2015
480 bladzijden, 17 uur en 20 minuten

Hoewel dit boek van de Zweedse schrijver Ahnhem het tweede deel is van de reeks rond Fabian Risk, speelt het verhaal zich af vóór deel één, Zonder gezicht. Een prequel dus. Het is spannend, bij tijd en wijle wat ingewikkeld al was het alleen al door de Zweedse namen die je makkelijk door elkaar haalt. Toch een goed boek dat ik waardeerde met 4 ****.

###

Joanne Harris: Chocolat



Uitgeverij: De fontein romans en spanning
verschenen in 1998
368 bladzijden, 10 uur en 12 minuten


Hoewel ik graag thrillers lees, maak ik graag een uitstapje naar een ander genre. Een feelgoed roman dit keer. Bovendien succesvol verfilmd met o.a. Johnny Depp maar die film heb ik nog niet gezien. Het speelt zich af in een kerkelijk klein Frans dorpje en de komst van de alleenstaande Vianne Rocher met haar dochtertje Anouk zorgt voor een ware opschudding in het dorp.  Ze windt al snel de dorpelingen om haar mooie vingertje dit tot grote ergernis van de dorpspastoor Reynaud. Ik vond het een leuk boek en gaf het 3***.

###

Henning Mankell: Italiaanse schoenen




Uitgeverij: de Geus
verschenen in 2008
312 bladzijden

Hoewel de Zweed Mankell wereld beroemd is, o.a. van de Wallander reeks, las ik nog niet eerder boeken van hem. In dit boek, dat niet in de categorie spanning/ detective valt maar een roman is speelt de oud chirurg Fredrik Welin de hoofdrol. Als hij als in een fata morgana zijn oude liefje op het ijs ziet wordt hij geconfronteerd met zijn verleden, zijn karakter en de keuzes die hij maakte in zijn leven. Mooi beschreven maar het blies mij niet van de stoel, zoals ze dat noemen. Ik gaf het 3 ***.

###


Bertina Drion: Porselein




Uitgeverij Marmer
verschenen in 2011
6 uur en 43 minuten

Een oorlogsverhaal vertelt in twee periode: het verhaal van Susan, een jonge vrouw die steeds meer te weten komt over het oorlogsverleden van haar opa Sam én de periode in de Tweede Wereldoorlog waarbij steeds duidelijker wordt dat de grens tussen goed en fout maar heel erg dun is. Bovendien dat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten. Ik vond het een boeiend boek! Ik gaf het vier sterren.

###


Tonke Dragt: Brief voor de koning



Uitgeverij Leopold
verschenen in 1962
465 bladzijden, 16 uur en 28 minuten

Een jeugdklassieker die ik niet eerder las, sterker nog, van deze Nederlandse schrijfster had ik nog nooit iets gelezen! En toen ik zag dat het boek als luisterboek beschikbaar was bij Storytell ingesproken door Willem Nijholt leek mij dat wel wat. En inderdaad, prachtig vertelt ( al is de opname technisch minder goed) en een mooi verhaal over ridder Tiuri in de fictieve landen Dagonaut in Unauwen. Het boek kreeg in 2004 ter gelegenheid van de 50ste Kinderboekenweek de griffel der Griffels. Een ruime 4 **** voor dit boek!

###


Lars Kepler: Contract




Uitgeverij Cargo
verschenen in 2011
520 bladzijden,  15 uur en 33 minuten

Deel twee al weer in de reeks rondom Joona Linna.  En hoewel deel 7 onlangs is verschenen moet ik nog wat boeken "inhalen". Maar het is een mooie reeks tot nu toe en ik ga ze zeker allemaal lezen.  Ogenschijnlijk veel personenen en de nodige verhaallijnen in dit boek maar uiteindelijk komt alles weer samen in een zinderend einde! Over vredesactivisten, wapenhandel en violen... Ook dit boek kreeg 4 ****.


Tot en met oktober las ik 72 boeken en nog even wat statistiekjes:
deze maand las ik twee thrillers, één jeugdboek en drie romans. Twee auteurs zijn Nederlands, drie Zweden en één Britse auteur. Drie mannelijke en vier vrouwelijke auteurs tekenden voor deze maand. En voor de duidelijkheid: achter de naam Lars Kepler gaat een schrijversechtpaar schuil. Vijf boeken luisterde ik en één boek las ik digitaal.  Eén boek was een dikke klepper: meer dan 500 bladzijden. Vier maal gaf ik 4 sterren en twee maal 3 sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...