maandag 13 april 2020

Geelgorzen....

Gistermorgen waren we op tijd uit bed om nog voor het ontbijt een wandelingetje te maken.





Tot mijn verrassing zag ik een aantal kleine gele vogeltjes zitten op een heggetje die rustig bleven zitten. Aanvankelijk door de lens van mijn camera en later toen ik dichterbij kwam herkende ik de geelgorzen. 





Mooie (paas)gele vogeltjes die verre van schuw bleken te zijn, 
ik had ze nog niet eerder zo gezien en dus ook niet eerder kunnen fotograferen.
Ik was blij met deze waarneming!




Ik zocht later wat informatie op de site van de vogelbescherming:

 De geelgors is een stand- en zwerfvogel van diverse halfopen landschappen, zoals licht beboste heide, bosranden en agrarisch gebied met heggen, houtwallen en grazige wegbermen. Geelgorzen worden vrijwel uitsluitend aangetroffen in het oosten van het land. De Nederlandse broedvogels blijven hoofdzakelijk in eigen land en vormen wintergroepen op voedselrijke plekken. In uitzonderlijke gevallen gaat het om vele honderden of zelfs meer.




Nestelt zowel op de grond (greppel, onder heg etc.) als in struik of jonge boom. Eileg van half april tot begin augustus, piek in mei-juni. Twee tot drie broedsels per jaar, meestal 3-6 eieren, broedduur 11-14 dagen, nestjongenperiode 10-14 dagen.



VOEDSEL

Grotendeels zaden, waarbij tarwe en haver de voorkeur krijgen boven gerst, maar ook zaden van bomen zoals spar, den, beuk, druif, maretak en diverse andere zaden. In de broedtijd wordt omwille van de jongen echter ook overgeschakeld naar ongewervelden en insecten. Voedsel wordt merendeels verzameld op de grond.

1 opmerking:

  1. hoi hoi
    inderdaad de geelgors,wat zijn ze leuk he?
    mooie foto's :D
    nog een fijne 2e paasdag

    lieve groet ramona

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...