donderdag 22 april 2021

Stinzeplanten in Deventer...

Naar aanleiding van een online lezing over stinzeplanten én de tip waar ik ze dichtbij kon vinden ging ik vorig weekend met mijn camera op pad naar de Singel in Deventer. 



Kievietsbloemen zijn er in allerlei kleuren te vinden. Ze zijn erg mooi en elk individu een kunstwerkje op zich. Het hangt sierlijk naar beneden , bijna een tulpje op zijn kop. En met een mini dambord print is het bijna niet voor testellen dat dit een natuurlijke print is. 




Ook het lenteklokje was daar te vinden. Groter, hoger dan het sneeuwklokje en met een latere bloeitijd. Alleen de vorm geeft enige gelijkenis.




Helemaal wit is ook deze kievietsbloem, weer totaal anders dus. Geen print maar wel de kenmerkende vorm. 



Meestal zag ik er één of twee bloeiend bij elkaar. Maar op de foto hierboven zag ik een fraai groepje van een stuk of zes prachtexemplaren. 




Deze twee lijken wel een Siamese tweeling. 

 


Verderop in het Rijsterborgherpark zag ik de Vingerhelmbloem, ook zo'n soort waar ik voor de lezing nog nooit van gehoord had. Enerzijds is het ook een plantje waar je makkelijk aan voorbij loopt maar de grote groepen, als je ze eenmaal in het vizier hebt, maakt toch dat je blik er naar toe getrokken wordt!



 

Dit is een sneeuwroem daar zijn er meerdere soorten van, de grote en de kleine, maar ik ben leek dus kan het verschil nog niet duiden.... Maar leuk vond ik mijn uitstapje wel. Want hoe meer ik leer, hoe meer ik zie. Maar ook hoe meer ik zie, hoe meer ik leer....

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de natuur toch prachtig. Als je er maar oog voor hebt. Fijne zondag nog. Groetjes Wilma Oud

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De natuur is prachtig en ik hou van je opvattingen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...