donderdag 8 april 2021

De lente knalt los....

Oké, oké, het is april en qua weer kan het alle kanten opgaan, dat hebben we de afgelopen week wel gemerkt! Zon, sneeuw en hagel wisselde elkaar af.



Maar toch zie je steeds meer struiken bloeien of je ziet ontluikende blaadjes. Heerlijk vind ik dat. Geel, roze of paars en er zijn vele mooie kleuren in deze tijd van het jaar.  Maar ook het wit kan er uitknallen, wat dacht je hiervan. Prachtige die stermagnolia!





Het is dat ik niet zo'n grote tuin heb maar anders zou ik al die voorjaarsbloeiende struiken wel in mijn tuin willen hebben. Helaas is daar geen ruimte voor! Maar voor een paar bolletjes is altijd wel ruimte en daarom staan deze blauwe druifjes zeker ook in mijn tuin.




Nog meer voorjaarsblommen uit de voortuin in een collage. Makkelijk te maken met een app op mijn telefoon.



De forsythia is ook zo'n knaller! Eerst bloemen dán blad. En weet je dat je deze struik heel makkelijk ieder jaar zó vol met bloemen krijgt en toch in vorm houdt? Snoei direct na de bloei de uitgebloeide takken schuin af boven een jonge uitloper die naar buiten wijst. En om de struik in vorm te houden kun je een paar grote taken zo'n 30 centimeter boven de grond helemaal af. Zorg dat er 3-5 gestel takken overblijven. Die zijn volgend  jaar ( of over twee jaar aan de beurt). Zo hou je model én bloemen in je struik.





Van ondergaande struik ken ik de naam niet zeker, ik vermoed een meidoorn. Ik spotte 'm tijdens een wandeling in recreatie park Bussloo. Zal m de komende tijd nog eens bekijken. Als er blad aan zit gaat dat determineren vast iets makkelijker.





Deze magnolia zo ik ook graag in mijn tuin plaatsen maar het blijft bij wensen in verband met het formaat van de tuin. En een kleine tuin heeft ook zo z'n voordelen met name in het onderhoud en dat is ook wel wat waard. Dus geniet ik ook maar van buurtuintjes.





Wat ik niet in mijn tuin zou willen hebben maar wel mooi vind bij parken en andere grote gebieden is speenkruid, vrolijk, kleurrijk  maar pril.




Tijdens een andere wandeling liep ik over deze laan die uitloopt tegen een mooi landhuis. En week of zes geleden was het gras voor het huis helemaal paars van de krokussen. Nu was aan weerszijden van de oprit naast een statige bomenrij een lang tapijt te zien van bloeiende narcissen. Erg mooi! Het huis kun je in de verte nauwelijks zien op de foto.

 


Ook mooi maar minder opvallend zijn de bloeiende katjes van de wilgen. Als de zon schijnt zit ie vol met hommels die de nectar drinken en een paar weken later zie je de pimpelmezen zich te goed aan zaadje of knopjes? Of misschien wel kleine insecten die er in leven dat weet ik niet precies.



 Voor hooikoortspatiënten zijn al die pollen van  niet zo fijn maar ik geniet wel van de kleuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...