donderdag 30 november 2017

De boeken van November 2017....

De heilige Rita/ Tommy Wieringa
Een boek dan direct beschikbaar was op Storytel zodra het uitkwam. Een boek over Paul Krüzen die met zijn vader op een boerderij woont en al vroeg geconfronteerd wordt met de verdwijning van zijn moeder. Zijn vader neemt de zorg voor hem over en op latere leeftijd zorgt Paul van zijn vader. Een boek dat ik met drie*** waardeer ( van de 5). Het einde van het boek kwam vrij onverwacht en liet mij met vraagtekens achter.


Heks/ Camilla Läckberg


Ook dit boek was een luisterboek en wel zoals onze zuiderburen zeggen een "dikke klepper" of wel een boek van 500 bladzijden of meer.  Dit boek voldeed daar zeker aan met een kleine 700 bladzijden ofwel ruim 25 uur luisteren. Maar een prachtig boek! Er lopen zoals altijd in haar boeken meerdere verhaallijnen door elkaar waarbij pas op het laatst duidelijk wordt wat ze met elkaar vandoen hebben.  Het speelt zich 4 eeuwen terug af  ( de heksenvervolging) en in 1985 en het heden. Een spannend boek over gevolgen van het ontbreken van aandacht, de invloed van een " verdachte "ouder en vooroordelen.  Ik gaf het boek 5 *****



Het spel van de engel/ Carlos Ruiz Zafón



Deel 2 van het vierluik "het kerkhof der vergeten boeken". Het eerste deel De schaduw van de wind, las ik eerder dit jaar en omdat deel vier uit zou komen wilde ik graag de boeken op volgorde lezen en inlopen. Een cyclus van de 4 boeken die overigens in 15 jaar afgerond is. En omdat er een duidelijk verband is tussen de boeken of de hoofdpersonen is het wel handig om de boeken nog eens te herlezen. Ook dit is een dikke pil ( 552 pagina's / 18,5 uur luisteren)  maar iedere bladzijde waard! 
Mooie zinnen en prachtige beeldende verhalen.  En vooral veel mysterie. Het boek gaat over een schrijver die een woning betrekt in Barcelona en een geheimzinnige opdrachtgever. De geschiedenis lijkt zich te herhalen en en dat beloofd niet veel goeds. Het ontrafelen van het geheim is niet makkelijk maar wel boeiend. Ook dit boek gaf ik 5 *****
Ook het vermelden waard vind ik de vertelstem: Sander de Heer. Wat kan die man mooi voorlezen!



De greppel/ Herman Koch


Ook dit boek uit 2017 luisterde ik. Het gaat over een fictieve burgemeester van Amsterdam die het leven op orde heeft maar achterdochtig is en geconfronteerd wordt met gebeurtenissen die hem uit het lood slaan. Deels omdat hij het groter maakt dan het is en deels omdat het hem toont niet overal vat op te hebben.  Ik vond het een boek dat mij niet echt pakte. Of Koch's humor is niet de mijne of ik wist niet precies waar het boek naar toe moest. Niet verkeerd maar niet helemaal mijn ding. Ik gaf het 3 *** als ik het naar boven afrond.


Het leven van Pi/ Yann Martel


Het leven van Piscine Patel ( Pi) neemt een totaal andere wending als hij tijdens de emigratie met zijn ouders vanuit India naar Canada overboord slaat en met een deel van de meegenomen dieren ( zijn vader is directeur van een dierentuin) En hoe pak je dat aan als je een klein bootje en een vlot hebt en je medepassagiers een tijger,  hyena, een chimpansee en een zebra met een gebroken poot zijn? Een apart verhaal dat een onverwachte wending krijgt.  Het eerste deel ( nog niet op zee) vond ik wat saai daarna heb ik ademloos geluisterd. Het boek is verfilmd en het maakte mij nieuwsgierig hoe dat zou zijn! Ik gaf het boek 3***.




De levens van Jan Six/Geert Mak

Van Geert Mak las ik al meerdere boeken en omdat hij verhaalt over geschiedenis en ik dat mooi vind koos ik voor het boek. Mijn moeder las het ook en dat is wel extra leuk.  Toch denk ik wel dat je erg van geschiedenis moet houden om het een mooi boek te vinden. Juist de compleetheid van jaartallen en namen maakt het moeilijker leesbaar. Het leest niet vlot en mist een nieuwsgierigheid naar de afloop. Toch heb ik er veel van opgestoken en veel geleerd dat ik niet wist. Het is een mooi tijdsbeeld en omdat het ruim vier eeuwen omspant is het interessant. Ik gaf het ook mijn stem voor de NS publieksprijs. Ik las maar één ander genomineerd boek ( Saskia Noort, huidpijn) en ook dat was mooi en wél spannend, maar bewonder toch meer de vele research die Mak voor dit boek moest doen en dat maakte dat mijn stem aan hem toe kwam. Ik gaf het 4 ****. 


Extreem luid en ongelofelijk dichtbij/ Jonathan Safran Foer


Ook dit boek is verfilmd maar bij mij onbekend. Het gaat over een ( volgens mij autistische) 9 jarige  jongen die na de dood, door de aanslag op het WTC in 2001, van zijn vader opzoek is naar een sleutel die hij in een vaas gevonden heeft. Door de zoektocht hoopt hij te achterhalen waar de sleutel op past en antwoorden te vinden op zijn vragen. Niet alleen zijn verhaal maar ook dat van zijn moeder en grootouders speelt zich af in het boek. Het gaat over verwerken en Oskar Schell is een boeiende jongen met veel fantasie en plannen. Hij schrijft fanmail en wat dat voor rol heeft blijkt pas aan het einde van het boek.  Maar daarnaast is hij ook uitvinder, dichter, verzamelaar, pacifist en bijna altijd veganist. Ook dit boek maakt mij nieuwsgierig naar de film.  Ik had  hoge verwachtingen van het boek maar gaf het 3 *** . Maar veel mensen lyrisch zijn over het boek vond ik het "wel mooi".  


In het buitengebied/ Adriaan van Dis



Een boek dat bestaat uit een aantal verschillende verhalen dat één verbindende factor kent: eenzaamheid. Het is niet, hoewel het over een niet meer jonge schrijver gaat, autobiografisch. De verhalen, door van Dis zelf vertelt in mijn luisterboek, zijn kort en erg verschillend van elkaar maar bevatten wel humor. Zijn "relatie "met de Japanse Aiko passeert de revue evenals de folderjongen en de toch wat griezelige tuinman. Mooie verhalen maar ik heb altijd wat moeite met verhalenbundels,  Het was overigens een heel dun/ kort boek ( 144 bladzijden , tweeënhalf uur) en dat lees ik toch niet zo vaak. Ik beoordeelde het met 3***.


Opgeteld las ik 8 boeken ( allemaal als luisterboek). 
Gaf ik 5 maal 3***, 1 maal 4**** en 2 maal 5*****.
Ik las 1 boek in de categorie thriller/ spanning, 1 boek non fictie en 6 maal literatuur/ roman.
Vier Nederlandse auteurs, 5 buitenlandse.
Meestal hebben thrillers de overhand maar dit maal dus niet. 
2 dikke kleppers deze maand...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...