maandag 13 juli 2020

De stilte van de witte stad door Eva Garcia Sáenz de Urturi

Ik werd getipt voor dit boek door iemand die ook veel leest en mijn smaak kent al was het maar omdat ie aardig overeen komt met haar eigen smaak!




Het boek was beschikbaar op storytel en had een enorm pluspunt: voorgelezen door Sander de Heer.
Het is een van oorsprong spaanstalig boek met enorm veel dubbel namen, (overeenkomstig zoals de naam van de auteur!) en daar moet je wel aan wennen maar het klinkt enorm mooi als het goed uitgesproken wordt. 

De auteur gebruikt prachtige zinnen en een grote hoeveelheid historie en symboliek in haar boeken en dat geeft deze thriller nog weer wat extra's. En daar hou ik van! Dit boek is de eerste van een reeks waar tot nu toe drie delen van zijn verschenen. Het speelt zich af in haar geboortestad en de beschrijvingen van de stad met haar oude gebouwen maakt dat je eigenlijk zo je koffer wil pakken om er naar af te reizen.

Mijn oog was al eerder op het boek gevallen omdat ik op o.a. Hebban veel enthousiaste reacties had gelezen na het verschijnen van de boeken en veel lovende recensie en beoordelingen had gelezen. Wie van de boeken houd van Dan Brown zal deze boeken ook omarmen maar ook de boeken van Carlos Ruiz Sáfon dragen de zelfde sfeer al zijn dat meer romans dan thrillers.




Eva García Sáenz de Urturi (1972) werd geboren in Vitoria en woont sinds haar vijftiende in Alicante, waar ze aan de universiteit werkt. Haar eerste boek heeft ze in eigen beheer uitgegeven en het werd online een grote bestseller. De trilogie van de witte stad verschijnt in het Spaans bij Planeta en deze boeken zijn inmiddels in alle vormen en via alle platforms een fenomenale bestseller geworden.

De tekst van de achterflap:

Tasio Ortiz de Zárate is een briljante archeoloog die twintig jaar geleden werd veroordeeld voor een reeks bizarre moorden in het rustige stadje Vitoria. Hij staat op het punt voor het eerst de gevangenis te verlaten, als de misdaden weer beginnen: in de kathedraal van Vitoria wordt een jong stelletje gevonden: naakt en om het leven gekomen door bijensteken in hun keel. Niet veel later wordt in de Casa del Cordon, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, een ander koppel vermoord.
De jonge inspecteur en profiler Unai Lopez de Ayala – beter bekend als Kraken – wil niets liever dan meer moorden voorkomen, maar een recente tragedie in zijn eigen leven maakt het hem moeilijk om deze zaak te behandelen als alle andere. Zijn onorthodoxe werkmethode wekt bovendien ergernis bij zijn baas. De tijd begint te dringen en de dreiging wordt alsmaar sterker: wie volgt?

Dit boek was het 33ste boek dat ik las dit jaar maar mijn doelstelling van 75 boeken in 2020 zal ik moeten bijstellen want dat ga ik waarschijnlijk niet halen. Maar ach het was ook een streven en geen moeten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...