donderdag 11 juni 2020

Courgette soep met prei en appel


Afgelopen weekend maakte ik een lekker soepje!



Het kwam van zo'n box van de Jumbo met alle verse ingrediënten die  je zelf kunt bereiden en waar je soms nog een paar producten aan toe moet voegen, zoals water of olijfolie, die dan weer niet in het pak zitten maar je vrijwel altijd in huis hebt. Erg makkelijk! Met een half uurtje is het klaar.

De ingrediënten: 

2 courgettes
2 stukken prei van ongeveer 25 cm lang en 2 cm dik ( alleen het witte gedeelte)
1 ui
2 teentjes knoflook
2 theelepels kerriepoeder
1 liter water
1 eetlepel olijfolie
1 granny smith appel
2 groentebouillon blokjes




Was de prei en courgettes. 
Snij de prei in ringen en de courgettes in blokjes. ( ik haal vaak de kern er uit omdat ie snel "voos"is.

Snipper de ui en hak de knoflook fijn.

Verhit de olie in de pan ( ik gebruikte een wok) en fruit hierin de ui en de knoflook 3 minuten op een lage temperatuur. Bak daarna de prei en de courgette 3 minuten op middelhoge temperatuur mee.

Laat 2 theelepels kerriepoeder even mee bakken. 

In een soeppan bracht ik een liter water aan de kook samen met de bouillonblokjes. Voeg de groente uit de wok toe en laat het geheel 7 minuten zachtjes koken.

Pureer de soep met een staafmixer en breng eventueel op smaak met zout ( ik liet het weg) en peper ( dat gebruikte ik wel).

Snij de appel in vieren en daarna in kleine blokjes.

Voeg de appel toe en laat het een minuutje mee verwarmen.

***


Dit is een vegetarisch recept maar ik had nog wat ham blokjes over die op moesten dus dat voegde ik erbij. Ook stukjes gerookte kip zijn lekker. Maar geen vlees is natuurlijk ook prima!

***

Schep in je soepkom er een lepel crème fraîche toe, dat maakt het lekker romig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...