dinsdag 31 juli 2018

De boeken van juli....

Zes boeken las ik deze maand, ik "ontdekte" weer nieuwe auteurs en na een aantal "verplichte" boeken ( jureer klus) koos ik deze maand weer een aantal boeken die al een poosje op mijn verlanglijstje stonden!



Karin Slaughter: Zoenoffer




Uitgeverij: Cargo
Verschenen in 2002
432 bladzijden / 14 uur en 30 minuten

Mijn tweede boek van deze auteur en er staan er inmiddels nog meer in de wacht!
Een goede schrijfster en boeken in een reeks lezen blijft altijd leuk! Een kinderarts ( en tevens lijkschouwer!) Sarah Linton heeft haar handen vol aan een jong meisje dat door een politieagent is doodgeschoten. Hij kon niet anders.... Maar waarom nam de dertienjarige Jenny zo'n risico??? Ik gaf het boek 4****.

###



Karen Rose: Niemand zeggen




Uitgeverij: De Fontein Romans en Spanning
Verschenen in 2003
400 bladzijden/ 16 uur en 29 minuten

Mijn eerste kennismaking met Karen Rose die de ongebruikelijke combinatie van spanning en romantiek gebruikt in haar boeken. Het boek draait om de jonge vrouw Mary Grace en haar gewelddadige echtgenoot ( en politieman!). Ze verdwijnt en weet jaren aan zijn aandacht te ontsnappen met haar zoontje. Tot hij opeens weer opduikt.... Ik had soms het idee dat ik een simpel romannetje las maar gelukkig had het thriller gedeelte de overhand. 4**** voor dit boek!

### 


Jente  Jong: Het intieme vreemde




Uitgeverij: Querido
verschenen in augustus 2018
208 bladzijden

Het laatste van de 5 boeken die ik mocht lezen voor de Hebban debuut prijs. Een leuke klus maar was blij dat ik hierna weer zelf boeken mocht kiezen. Het boek draait om de jonge Sarah die zonder moeder opgroeit en ernstig twijfelt aan de versie van haar vader dat zijn vrouw is overleden. Het gaat zo ver dat ze in een vriendelijke dame in de winkel haar moeder meent te ontdekken. Zolang de debuutprijs nog niet bekend is gemaakt mag ik het boek niet ( openbaar) beoordelen dus geen sterren in de berichtje...


###


Robert Bryndza: Meisje in het ijs





Uitgeverij: de boekerij
Verschenen in januari 2018
384 bladzijden

Dit boek staat al heel lang bijna boven aan in de meest gelezen boeken challange lijst van Hebban en ik was er erg nieuwsgierig naar. Ik snap dat het zo vaak gelezen wordt, het pakt je direct en blijft spannend tot het eind. Een rijk meisje met een politicus als vader wordt dood gevonden onder het ijs ( niet vreemd met zo'n titel ) en haar dood staat veel hoger op de lijst om opgelost te worden dan een prostituee die ook dood gevonden wordt. Of is er toch een verband? Ik gaf het boek 5*****.

###


J.K. Rowling: Harry Potter en de relieken van de dood




Uitgeverij: de Harmonie
verschenen in 2007
665 bladzijden/ 23 uur en 33 minuten

Elf jaar na het verschijnen van dit deel heb ik eindelijk de complete reeks gelezen. Ik strandde ooit bij deel vier en begon vorig jaar weer vrolijk opnieuw. Dit maal als luisterboek en prachtig vertelt door Jan Meng! Harry Potter gaat dit jaar niet naar Zweinstein maar voert in opdracht van Albus Perkamentus een zoektocht uit naar de 7 Gruzielementen teneinde zijn aartsrivaal Voldemort te vernietigen. Wederom 5***** voor dit Potter boek. En na dit spannende einde is de reeks voltooid en ga ik weer verder in een nieuwe reeks want dat blijft toch wel erg leuk. Wat gaat het worden? De Frieda Klein reeks van Nicci French  ( 8 delen)of toch maar de Joona Linna reeks van Lars Kepler ( binnenkort 7 delen)?

###


Lucinda Riley: de zeven zussen




Uitgeverij: Xander uitgevers B.V.
verschenen in september 2017
447 bladzijden


Ook dit boek stond al een poos op mijn lijstje! Het is ook wel een heel bijzonder gegeven: als een rijke excentrieke vader overlijd en zijn 6 geadopteerde dochters snel  naar huis komen blijkt vader op diens verzoek al een zeemansgraf te hebben gekregen. Hij laat zijn dochters iets na: de GPS coördinaten die iets over hun afkomst zegt, een Latijnse spreuk een brief en een persoonlijk aandenken dat iets over hun afkomst zegt. Alle zussen die totaal verschillend zijn gaan in ieder boek  ( deel 4 verschijnt binnenkort) opzoek naar hun roots. En de zevende zus? Dat is nog een raadsel....In dit eerste boek staat Maia centraal in zij beland in Brazilië.  Niet alleen haar verhaal maar ook dat van haar overgrootmoeder komt naar voren in dit boek. Het verhaal van de zeven zussen is losjes gebaseerd op de mythe van de zeven zusters van de Pleyaden.  De vaders naam Pa Salt is aan anagram van Atlas de vader van de Pleyaden.  Een mooie combi van historie, romantiek en spanning.  Ik genoot er erg van en gaf het 5***** en ben benieuwd naar de overige delen. 



Statistiekjes:

Deze maand las ik 6 boeken waarvan 3 thrillers, 2 romans/literatuur en 1 young adult en stonden er 5 vrouwelijke en 1 mannelijke auteur op mijn lijstje.

Maar 1 auteur kwam van Hollandse bodem, 3 Britten en 2 Amerikanen complementeren mijn lijst.

Eén boek had meer dan 500 bladzijden: een dikke klepper dus!


Drie boeken las ik als e book en drie boeken beluisterde ik via Storytel.

Beoordelingen   3 maal 5 sterren en 2 maal 4 sterren bewijst wel dat dit een geslaagde leesmaand was. Eén boek moet nog wachten op zijn beoordeling.


Tot en met juli las/ luisterde ik 54 boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...