donderdag 31 mei 2018

De boeken van de maand mei....


Tien boeken én een kort verhaal maken mijn leeslijst van mei 2018 compleet!

J.R.R. Tolkien: In de ban van de ring I de reisgenoten


uitgeverij: Boekerij
verschenen in 1954
496 blz.

Zelden is een boek zó bejubeld en zelden moest ik mij zó door een boek heen worstelen. Waarom ik er aan begon? Het staat heel hoog in de HEBBAN TOP 100 van best beoordeelde boeken en ik had mij voorgenomen om daar zo veel mogelijk boeken uit te lezen.  Maar fantasy is niet echt mijn genre vandaar dat ik heel lang dacht "wat lees ik in hemelsnaam" op zich vreemd want de boeken van Harry Potter vind ik wel geweldig! Maar het duurde heel lang eer de Hobbits, Dwalingen en de andere vreemde wezens mij konden bekoren. En toch heb ik mij voorgenomen om de andere twee delen van de trilogie ook te gaan lezen. Maar voorlopig even niet. Ik beoordeelde het boek met 3***. Ik deed er maar liefst twee maanden over om dit boek uit te lezen!

###

Anita terpstra: Stilzwijgen


Uitgeverij: Cargo
verschenen in april 2013
96 blz/ 1uur en 40 min.

Van deze auteur las ik nog niet eerder een boek maar dit korte verhaal kwam beschikbaar als luisterboek tijdens de week van het luisterboek van Hebban. Zoals je kunt verwachten van een kort verhaal zat het tempo er goed in! Een spannend verhaal over een vriendengroep die een ongeluk krijgen. Als één van de mannen na maandenlang in coma slechts één woord zegt "Nina" en daarna overlijd gaat zijn vriendin proberen om te achterhalen wie Nina was en wat er werkelijk gebeurt is voorafgaand aan het ongeluk.  Ik beoordeelde het boek met een kleine 4 ****. Van deze auteur heb ik ook nog "Het huis vol"op mijn lijstje staan.

###


Paolo Cognetti: De acht bergen




Uitgeverij: De bezige bij
verschenen in augustus 2017
224 blz/ 6 uur en 28 minuten

Een boek dat door veel mensen de hemel ingeprezen is en ik moet zeggen dat ik het ook mooi vond. Het is niet spannend, het is immers een roman en soms kabbelt het ook wel erg voort maar het is een mooi beschreven langdurige vriendschap. Twee jongens, Pietro en Bruno,  ontmoeten elkaar op de berg. De één woont er de ander komt er alleen zomers met zijn ouders. Hun achtergrond en levenswijze is verschillend maar er is heel veel meer dat hun bind. Het boek omspant een paar decennia en is goed uitgewerkt. Ik waardeerde het met 4****  


###


Marieke Lucas Rijneveld: De avond is ongemak

 Uitgeverij: Atlas Contact
verschenen in januari 2018
272 blz/ 8 uur en 13 minuten

Een roman over een 10 jarig meisje dat in een streng christelijk milieu op groeit en te maken krijgt met een verlies in het gezin. Een boek dat ik mocht lezen als jurylid van de Hebban debuutprijs en om die reden ook nog niet mag beoordelen, dat mag pas als de prijswinnaars bekend zijn. Wel wil ik een leuk detail vertellen. Ik las dit boek voor 75% als e-boek en de laatste 25% als luisterboek. En daar zit een leuk detail in: het boek wordt voorgelezen door "die leuke krullenmevrouw van het sinterklaasjournaal" voor wie de hoofdpersoon in het boek een mateloze bewondering heeft, ze noemt zelfs haar konijn Dieuwertje. hier moest ik sowieso al om lachen in het verder erg serieuze boek. 


###

Trevor Noah: Kleurenblind




Uitgeverij: Lev.
Verschenen in februari 2017
304 pagina's/  7 uur en 51 minuten

Het levensverhaal van de Zuid Afrikaanse komiek Noah, die ik overigens niet kende voor het lezen van het boek. Het is een schrijnend maar ook komisch boek dat veel vertelt over de apartheid en de moeilijke tijd in de overgang naar een democratisch Zuid Afrika. Als zoon van een blanke west- Europese vader en een zwarte Xhosa moeder heeft hij ook veel te vertellen. Ik heb er veel van geleerd en met plezier naar geluisterd. Ook dit boek waardeerde ik met 4****


###


Astrid Lindgren: de gebroeders Leeuwenhart



Uitgeverij: Ploegsma
verschenen in 1974
208 blz./ 5 uur en 39 minuten

Een klassieker uit de jeugdliteratuur dat ik toch volgens mij niet eerder las. Nu moest het er maar eens van komen. Een sprookjesachtig verhaal over twee broers die elkaar na de dood van de één weer ontmoeten in Nangijala, een mythisch land voorbij de sterren. Een verhaal over dapper zijn en willen zijn. Een ontroerend boekje dat ik 3*** gaf. 

###

Stefan Ahnhem/ zonder gezicht





Uitgeverij: Anbo/ Anthos
verschenen in mei 2014
511 blz./ 16 uur en 50 minuten

Een eerste deel uit een thriller reeks met Fabian Risk in de hoofdrol. Mijn kennismaking met Ahnhem was met zijn derde ( en tot nu toe laatst verschenen boek: 18 graden onder nul) boek en las het dus dit keer niet netjes op volgorde. Maar spanning is er genoeg in dit boek, een ware pageturner! En waar ik meestal last heb van voor mij lastige namen viel dat in dit boek reuze mee. Ik waardeerde deze politiethriller met 4****. 

###


Karin Slaughter: Nachtschade





Uitgeverij: De bezige bij 
verschenen in 2001
397 blz. /  11 uur en 48 minuten

Een zeer bekende Amerikaanse thrillerschrijfster waar ik, ondanks dat ik veel thrillers lees, nog niet eerder iets van las. Maar met dit eerste boek in de Grant County reeks over Sarah Linton gaat daar wel verandering in brengen.  Een spannend boek! Wederom 4****

###


Sander Verheijen: Ik kan er nét niet bij




Uitgeverij: Harper Collins
verschenen in november 2017
288 blz. 

Dit boek geschreven door de hoofdredacteur van Hebban gaat over zijn bijzondere tweeling Maurits en Willem. De één heeft een hersenbeschadiging, de ander is autistisch. Verre van een standaard gezin maar vanuit de vader zeer mooi en ontroerend geschreven. Het kwam beschikbaar als luisterboek tijdens de week van het Luisterboek ik genoot er van.  Eenvoudige korte hoofdstukken en daardoor plezierig te lezen. Een verdiende 4 ****.


###


Ellen de Bruin/ Onder het ijs




Uitgeverij: Prometheus
verschenen in januari 2018
256 blz.


Ook dit boek mocht ik lezen als jurylid voor de Hebban debuutprijs en daarom nog niet beoordelen.
Wel kan ik vertellen dat het over een poolexpeditie gaat waarin een jonge vrouwelijke onderzoekster zichzelf goed leert kennen als ze vlak voor de expeditie te maken krijgt met een verlies en erg onzeker is. In het internationale gezelschap aan boord van het schip duurt het even eer ze mensen vertrouwd en begrijpt.


###

Willem Asman: Enter



Uitgeverij Anbo/ Anthos
verschenen in mei 2017
343 blz./ 10 uur en 31 minuten

De eerste in de rebound trilogie en met dit deel al genomineerd voor de Goudenstrop 2018. 
Aanvankelijk moest ik even wennen aan de namen maar al snel zat ik midden in dit spannende verhaal! Een nieuwe identiteit en een nieuw leven, dat is wat de hoofdpersoon aangeboden krijgt in een beschermingsprogramma na haar getuigenis tegen haar man. Jaren later blijkt het toch een beetje anders in elkaar te zitten en moeten er nog de nodige problemen opgelost worden. Inmiddels is niet allen zij, maar ook haar dochter een object dat gezocht wordt. Een ruime 4**** voor deze thriller!

Dan nog even wat statistiekjes:

Ik las 10 boeken en 1 kort verhaal. Acht boeken luisterde ik en de andere 3 waren e-boeken.
Daarvan zijn 3 thrillers, 1 jeugdboek, 1 fantasy, 5 romans en 1 non- fictieboek
Ik gaf 7 maal 4****, 2 maal 3*** en twee boeken mocht ik nog niet ( openbaar)beoordelen.
Van de 11 boeken zijn er 5 van Nederlandse auteurs, 1 Italiaan, 2 Zweeds en 2 Zuid Afrikaans.
Van alle gelezen auteurs zijn er 6 man en 5 vrouw.  Er was maar 1 dikke klepper bij deze maand ( meer dan 500 bladzijden ) en één boek dat op een haar na dit predicaat verdiende.

En met deze 11 boeken erbij telt mijn lijst voor 2018 nu 39 titels. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...