donderdag 3 mei 2018

De boeken van april...

Gelukkig had ik deze maand wat meer tijd om te lezen en stonden er 7 boeken op mijn lijstje.



Cilla en Rolf Börjlind/ Wiegelied



Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
Verschenen in februari 2017
352 pagina's/ 14 uur, 2 minuten


Alweer een serie afgerond met dit vierde deel van de reeks rond politieduo Tom Stilton en Olivia Rönning. Een geweldige reeks van een Zweeds schrijversechtpaar. Spannend maar ook met aandacht voor maatschappelijke dillema's.  Ik gaf het boek 5*****. Leuk om weer bij te zijn met een reeks, jammer dat het voorlopig het laatste is. Maar wie weet, verschijnt er wel weer een nieuw boek! En dan hoop ik dat het net als dit boek ook weer snel als luisterboek beschikbaar is. 




###


Chris Houtman/ Akte van berouw




Uitgeverij: Karakter Uitgevers B.V.
Verschenen in november 2017
320 pagina's/ 12 uur en 17 minuten


Dit boek mocht ik lezen als jurylid van de Hebban Luisterweek en dus een luisterboek. En precies om die reden mag ik het nu geen sterren geven en ook nog niet zeggen wat ik er van vond. Wel mag ik zeggen dat dit boek geschiedenis en spanning combineert en zich grotendeel afspeelt in het Vaticaan, rondom de nieuwe en een oude paus en dat er ook een link is met Nederland zowel in het heden als in het verleden. 


###


Ilja Leonard Pfeijffer/ Peachez, een romance





Uitgeverij: de Arbeiderspers
verschenen in februari 2017
176 pagina's

Een boek dat ik kreeg van HEBBAN vanwege de leesclub van de genomineerden van de Libris Literatuur Prijs. Mijn eerste kennismaking met de boeken van Pfeijffer. Het is niet altijd makkelijk maar hij maakt prachtige zinnen en het zit vol vergelijkingen en verwijzingen. Dat is niet echt mijn sterkste kant maar daar heb je dan weer een leesclub voor! De recensie die ik hiervoor schreef zal ik binnenkort ook hier plaatsen.  Een terechte nominatie voor de Libris Literatuur Prijs, ik waardeerde het boek met 4****. Ik las het papierenboek.


###


Frank Krake/ De laatste getuige



Uitgeverij: Achtbaan
Verschenen in april 2018
312 pagina's


Ook dit boek  ( gesigneerd door zowel Krake als Aloserij!) ontving ik van Hebban en las ik met een leesclub. Wat was ik geweldig onder de indruk van dit boek! Het boek vertelt het levens verhaal van de nu 94- jarige Wim Aloserij die als jongeman drie concentratiekampen overleefd en ook nog aan het eind van de oorlog bijna slachtoffer is van  een "vergisbombardement" . Het is naast zijn verhaal aangevuld met vele foto's en tekening en achtergrond informatie van Krake, de auteur van wie ik eerder al het boek "Menthol"las. In mijn recensie die ik ook hier binnenkort zal plaatsen schreef ik "een verhaal dat gehoord moet worden". Ook dit boek waardeerde ik met 4 ****. 


###

Michael Berg/ Broertje




Uitgeverij: The House of books
Verschenen in oktober 2017
512 pagina's/ 14 uur en 58 minuten


Dit luisterboek  kon ik ook luisteren via Luisterrijk als jurylid. Om de al eerder genoemde reden geef ik het hier geen sterren maar vermeld alleen dat het een thriller is van Hollandse bodem en mijn eerste kennismaking met deze auteur.  Het boek vertelt het verhaal van de Nederlandse cabaretier Lotte Pradel die hals over kop naar Frankrijk vertrekt als ze bericht krijgt dat haar vader met wie ze al tien jaar geen contact had, vermoord is gevonden samen met zijn nieuwe vrouw en een onbekend iemand. Tot overmaat van ramp is haar verstandelijk gehandicapte broer de enige verdachte. 


###


Jojo Moyes/ Voor jou




Uitgeverij: de Fontein Romans& spanning
verschenen in 2013
413 pagina's/  13 uur en 20 minuten

Toen ik de cover van dit boek zag dacht ik een simpel romannetje.... Maar het stond tot mijn verbazing heel hoog in de HEBBAN TOP 100 van hoogst gewaardeerde boeken en dat maakte mij nieuwsgierig! Het is alles behalve oppervlakkig en een serieus verhaal. Menigeen moest er een traantje bij laten maar dat overkomt mij niet zo snel. Louisa ( Lou voor intimi) gaat als gezelschapsdame werken voor de rijke Will die door een ongeluk in een rolstoel zit als gevolg van een hoge dwarslaesie.  Hun karakters en achtergrond zijn heel verschillend en dat maakt het tot een boeiend verhaal dat je ook aan het denken zet. Ik kan mij voorstellen dat het een bestseller is. Ik luisterde het boek en gaf het 4****.

###

Emma Donoghue/ Kamer



Uitgeverij: Atlas contact
verschenen in november 2010
333 pagina's / 10 uur en 20 minuten


Dit boek ( dat ik als luisterboek "las") is anders dan anders. Het wordt vertelt vanuit de 5 jarige Jack die samen met zijn moeder al vanaf zijn geboorte gevangen gehouden wordt en zijn wereld is niet groter dan "kamer". En de buitenwereld is slechts zichtbaar vanuit een klein dakraam waarmee hij alleen de lucht kan zien. Dankzij de TV is er wat vertier maar Jack weet niet beter dan dat dat de wereld is. Doordat het vanuit zijn visie vertelt wordt is het ook in zijn taal geschreven. En dat is wel wennen als er steeds staat: " Mamma heeft dat gebrengt" en de auto was verstoppelt onder het bed.

Daar eenmaal aan gewend vond ik het een mooi boek dat verfilmd is als "Room" en gedeeltelijk gebaseerd is op het werkelijke verhaal van de Oostenrijkse Natasja Kampusch. Ik waardeerde het boek met 4****.


###

Nog even voor de statistiekjes: Van de zeven boeken waren er twee van papier en vijf boeken luisterde ik.  Ik gaf vier maal 4**** en  één maal 5*****. Van twee boeken komt de waardering later. Vier boeken zijn van Nederlandse auteurs, één Zweeds echtpaar, één Brits en één Amerikaanse auteur complementeren deze lijst. 
Eén boek krijgt het predicaat non fictie,  drie exemplaren zijn thrillers en drie romans.
Slechts één boek mag de titel "dikker klepper" dragen omdat het meer dan 500 bladzijden telt.


Met deze 7 boeken telt mijn lijst van 2018  nu 28 boeken en voor de komende maand staat er weer veel leuks op het programma!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...