dinsdag 3 januari 2017

Jeugdsentiment.... kinderboeken! (5)

Jaap ter haar.... wereldje van Beer Ligthart





Ook zo'n boek dat een enorme indruk op mij maakte toen ik het als jong meisje las ( eind lagere school, begin middelbare school?) maar in tegenstelling tot de eerdere boeken die ik hier beschreef niet herlas of aan mijn kinderen voorlas. In die zin geen echte klassieker maar wel indruk maakte door het onderwerp: een jonge jongen wordt door een dom ongeluk plotseling blind en "ziet" daarmee zijn wereld totaal veranderen. Tja, als dat geen indruk maakt...

Veel van de inhoud kon ik mij niet meer herinneren. Vreemd... komt dat omdat je het niet meer herleest en het lang geleden is dat je het boek las??? Geen idee. Het is kennelijk het gevoel dat het boek opriep toen ik het uitlas dat is blijven hangen. Pas toen ik de inhoud van het boek herlas op Bol.com ( maar het overigens niet meer te leveren is) kwamen er weer flarden boven drijven in mijn geheugen.  De kalme lieve zuster Wil bijvoorbeeld....

Het grappige is ook wel dat ik erg moest zoeken naar een afbeelding van het boek zoals ik het kende. Het is uiteraard vaak in herdruk verschenen want het boek dat Ter Haar schreef dateert al uit 1973. Maar niet alleen tekening op de cover maar ook de titel is aangepast : de wereld van Beer Ligthart en brailleletters zijn toegevoegd aan het boek.




Het verkleinwoord is er dus uitgelaten terwijl ik dat toch wel een extra dimensie aan de titel vond: als je als ziende jongen je gezichtsvermogen verliest word de wereld een stuk kleiner.

Ter Haar ( 1922-1998) ontving voor dit boek en Gouden Griffel.
Van Jaap ter Haar las ik meerdere boeken o.a. de reeksen van Saskia en Jeroen  en die van Lotje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...