zaterdag 29 november 2014

Kunstenaar....Carl Fabergé (2)

Peter Carl Fabergé was een Rus die leefde van 1846 tot 1920 en is wereld beroemd geworden door zijn eieren: de Fabergé eieren. 









52 stuks zijn er in totaal gemaakt en ze zijn zeldzaam én daardoor kostbaar.
In Rusland is het paasfeest een belangrijk feest. En Tsaar Alexander III gaf juwelier in 1885 Carl Fabergé de opdracht om een bijzonder kado te maken voor zijn vrouw Maria Feodorovna. Het eerste ei was het HEN- EGG. Niet bijzonder aan de buitenkant, in tegenstelling tot de latere exemplaren, maar wel bijzonder aan de binnenkant: de suprise.





10 jaar lang gaf hij zijn vrouw met pasen een ei. Een traditie die zijn zoon Nicolaas II na zijn overlijden in 1894 overnam. Vanaf dat jaar werden er twee eieren gemaakt: één voor zijn moeder en één voor zijn vrouw, Alexandra. 




Dit laurierboom ei uit 1911, was een kado van Nicolaas II aan zijn moeder, zag ik in het echt tijdens een tentoonstelling in Brussel in februari 2006. Toen dacht ik nog dat het allemaal wel erg kitscherig  was maar tijdens de tentoonstelling zag ik pas de schoonheid en de vakmanschap waarmee de eieren gemaakt zijn.



1913 Romanov Tercentenary Egg


Overigens zijn die 52 eieren niet allemaal getraceerd: 10 zijn er zoek en de anderen zijn in handen van particuliere verzamelaars, musea en ook de Britse koningin bezit er 5!

Voor mij was het bezoeken van die tentoonstelling de aanleiding om zelf eieren te gaan sparen. 
Natuurlijk niet de echte, die zijn miljoenen waard, maar wel kleine kunstwerkjes. Hier zie je een aantal van de exemplaren die ik heb: 


Veel foto's van de Fabergé eieren staan op mijn link op PINTEREST


Wil je meer weten over deze eieren of de kunstenaar zelf bekijk dan deze zeer uitgebreide site: MIEK'S FABERGÉ EGGS  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...