maandag 11 juni 2012

Zelf aardbeienjam maken.....


Jaren geleden maakte ik vaak en veel jam.
Ik werkte toen zelf in de aardbeien en het was dus makkelijk om aan aardbeien te komen.....






Het leek mij leuk om weer was te proberen en zette zelf 6 plantjes in de tuin als proef....
( in het grind, ik heb hier al het een en ander uit de doeken gedaan over de groente tuin die we vroeger hadden) 

Maar ja, dat zet niet gelijk zoden aan de dijk natuurlijk.

 Maar vlak bij mij zit de fruitteler Vink in Kraggenburg die naast zijn eigen fruit nog veel meer verkoopt. Bij hem kon ik voor een schappelijke prijs ( 2 euro de kilo) tweede keus aardbeien kopen. Maar zoals je op de foto kunt zien is er niet zo veel mee loos. Een enkeling heeft een rare vorm maar de meeste hebben een groei scheur..... en dat is prima voor de jam!

Eerder deze week kocht ik 1 kilo, later nog eens 5.

15 potten jam en 3 flessen siroop( er staan er maar twee op de foto) telt de oogst......






Gelukkig had ik al wat jam potjes gekregen......





Zo maakte ik de aardbeienjam....

1 kilo aardbeien
1 pondspak gelei suiker

( de gelei suiker kocht ik heel voordelig bij de Duitse Lidl, 0,69 per pakje)

Potten goed afspoelen en daarna in water met een schep soda leggen
Goed afspoelen met heet water en op de kop op een schone theedoek leggen
Deksels even in een pannetje met kokend water leggen....
Bordje/schoteltje in de koelkast leggen


De aardbeien wassen en in plakjes snijden.
Opzetten in een pan met een bodempje water.
Doorlaten koken en ik deed even de staafmixer er in om een gladdere massa te krijgen. Niet dat ik het helemaal stuk pureer maar een beetje....
Geleisuiker toevoegen en doorroeren.
Testen of de jam al indikt door een theelepeltje jam op het koude bordje uit de koelkast te scheppen.
Als het niet of heel traag wegloopt als je het bordje schuin houdt is het goed!

Ik goot de massa in een beker met schenktuit zodat ik makkelijker de schone potten kon vullen.
Deksel goed dicht draaien en op de kop zetten zodat ze vacuüm trekken. Na een kwartier weer terug zetten. Pas als ze helemaal goed afgekoeld zijn zul je zien dat de jam dik geworden is.

Aan mijn proef portie ( de eerste aardbeien ) voegde ik wat appel toe ( gepureerd) en ook dat smaakte prima. Als ik eens tegen een voordelig portie bananen aanloop op de markt wil ik die ook gebruiken want die combi is ook lekker.....

3 opmerkingen:

  1. Lekker! Zelf maak ik ook altijd zelf jam van gekocht fruit, de jam is veel lekkerder. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook maar een paar aardbeien plantjes in de "moestuin". Nu zijn wij ook niet zulke jam eters... De combinatie's waar je het over hebt lijken we wel lekker om eens te proberen. Eerst aan potjes zien te komen....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...