dinsdag 26 juni 2012

Citroenkwarktaart uit de oven.....


Dit weekend vierde ik mijn verjaardag en bakte voor het eerst een citroentaart in de oven.
Voorheen deed ik het altijd met een kwarktaart uit de koelkast. Maar deze was ook heerlijk!
( de "koude"kwarktaart maakt ik ook, dit keer zonder pakjes, en was ook heerlijk maar daarover een andere keer meer....)






Op de foto lijkt hij aangebrand te donker maar in het echt zag hij er prima uit!   Het recept komt van het internet onder de naam: citroentaart van oma Jet....






Ik moest wel wennen aan de smaak want kwarktaart uit de koelkast is fris en in dit recept lijkt de kwark meer naar cake te smaken. Lekker maar wel wennen dus!






Dit is het recept:



Ingrediënten:
125 gram zelfrijzend bakmeel/ 125 gram bloem/ 250 gram witte basterdsuiker/ 200 gram koude boter/ 500 gram (citroen)kwark/ sap van één citroen/ 4 eieren/ 2 zakjes vanillesuiker.
 
Verwarm de oven voor op 200 graden (hete lucht 180). Vet een springvorm met een diameter van 24 centimeter in. Kneed een soepel deegje van bakmeel, bloem, helft van de basterdsuiker, 1 ei, 1 zakje vanillesuiker en de koude in blokjes gesneden boter. Rol het deeg uit en bekleed de springvorm ermee, met een opstaand randje van ongeveer 2 cm. Splits de drie eieren. Doe de dooiers met de rest van de suiker, de inhoud van het andere zakje vanillesuiker en de citroensap in een mengkom. Klop tot een schuimig geheel.  
 
Schep de kwark erbij. Goed mengen. Eiwitten stijf kloppen, vervolgens door het kwarkmengsel spatelen. 
Schenk het complete mengsel op de taartbodem. Zet het geheel in het midden van de oven en bak de taart in 50 minuten gaar en bruin. 


( ik heb de taart tien minuten langer in de oven gedaan om dat hij nog te veel vloeibaar leek)

Bron van het recept:

2 opmerkingen:

  1. Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Annemieke. En, wat een heerlijk recept. Mijn "tante" maakte die vroeger altijd en dat vond ik smullen. Het is mij nooit gelukt om hem op haar manier na te maken. Misshien is dit wel "het" recept. Dank voor het delen. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat er nog vele in goede gezondheid mogen volgen!
    Mijn moeder maakte altijd de andere variatie,maar deze ga ik ook proberen.
    Al was het alleen maar vanwege de naam-Jet-.
    Dit is de koosnaam van onze dochter.'k Heb haar het recept al door gestuurd.
    fijne dag,de zon komt hier af en toe door.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...