donderdag 3 januari 2019

De boeken van december....


Carolijn Visser: Selma



Uitgegeven door Uitgeverij Atlas Contact
verschenen in november 2017
288 bladzijden, 8 uur en 12 minuten

Een reconstructie van een waargebeurd verhaal dat ik met heel veel plezier las! Over een Nederlandse Joodse vrouw die de tweede wereldoorlog overleefde en na haar studie in Engeland een Chinese  man ontmoet en met hem trouwt en vertrekt naar China. Selma was de enige Nederlandse vrouw die in China woonde ten tijde van Laat Honderd Bloemen Bloeien, de Grote sprong voorwaarts en de Culturele revolutie. Wist je dat het in die tijd heel normaal was dat je je eigen Nederlandse nationaliteit kwijt raakte als je met een buitenlandse man trouwde? Je werd geacht zijn nationaliteit aan te nemen. Voor Selma betekende dat dus dat het haar heel lang onmogelijk werd gemaakt terug te reizen naar Nederland. Veel geleerd van dit boek en ik gaf het een ruime 4****


###


Elena Ferrante: de geniale vriendin





Uitgegeven door de Wereldbibliotheek
verschenen in augustus 2013
334 bladzijden, 11 uur en 33 minuten

Dit boek dat zich afspeelt in Napels gaat over de jonge Lila en Elena.  De één kan heel goed leren maar besluit in het bedrijf van haar vader te gaan werken in plaats van te studeren en de ander heeft er veel meer moeite mee maar wel de wilskracht en de mogelijkheden. Het is vooral een boek over vriendschap maar ook concurrentie en rivaliteit. Het is deel 1 van een reeks maar sta nog niet te trappelen om de hele reeks te lezen. Overigens is de hype rondom dit boek mede ontstaan dankzij de onduidelijkheid van het pseudoniem. Wie gaat er schuil achter deze naam? Een bekende auteur of persoonlijkheid?  Drie *** voor dit boek van mij.


###



Lars Kepler: Getuige



Uitgegeven door uitgeverij Cargo
verschenen in maart 2018
544 bladzijden, 14 uur en 51 minuten

Dit boek van het Zweedse schrijversechtpaar gaat wederom spannend van start als er een moord gepleegd wordt op een meisjes internaat én er één meisje vermist raakt. Aan Joona Linna de taak om deze spannende thriller te ontrafelen. Dit was deel drie en is zeker aanleiding om de rest van de reeks te lezen! Ik gaf het boek 4 ****. 

###



Paul Biegel: de kleine kapitein



Uitgegeven door Uitgeverij Holland
verschenen in 1971
127 bladzijden,  2 uur en 16 minuten

Een boek dat ik zowel als kind al eerder las maar ook voorlas aan mijn kinderen. Het is het eerste deel uit een reeks van drie boeken. Het gaat over een kleine jongen die een schip heeft en gaat en daarmee drie vrienden mee neemt: bange Teuntje, Dikke Druif en Marinka. Alle 4 verschillende persoonlijkheden en dat is sowieso al heel leuk aan dit boek. En Paul Biegel gaat ook helemaal los met zijn fantasie als hij het eiland van Groot en Groei creëert.  Na zijn dood in 2006 is er een nieuw boek uitgegeven, de Grote Kleine Kapitein waarin niet allen dit boek maar de de twee vervolgdelen ( de Kleine Kapitein en de schat van schrik en vreze en de Kleine kapitein in het land van waan en wijs. Ik gaf het boek 3 ***


###


Nicci French: Dinsdag is voorbij




Uitgegeven door Anthos
verschenen in augustus 2013
466 bladzijden,  9 uur en 3 minuten.

Deel 2 uit de thriller reeks met Frieda Klein van dit schrijversechtpaar. Het eerste deel vond ik niet direct super maar de boeken schijnen steeds spannender te worden dus toch maar verder gelezen in deze reeks. Naast een nieuwe moordzaak gaat het ook om een doorlopende "schaduw"in dit verhaal dat naar mate de reeks vordert ( er zijn in totaal 8 delen)  steeds meer duidelijkheid krijgt. Het leest vlot en dat maakt het prettig leesvoer, al zat ik niet op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Luisteren beter gezegd. Drie *** van mij voor dit boek. Overigens vond ik de vertelstem van Adeline van Lier niet erg fijn om naar te luisteren.  De overige boeken zijn door andere vertellers ingesproken, dat scheelt...


###


Robert Calbraith: Koekoeksjong




Uitgegeven door de Boekerij
verschenen in oktober 2013
451 bladzijden

Onder het pseudoniem Robert Galbraith wilde J.K. Rowling uitproberen of het na haar succesvolle Harry Potter boeken ook zou lukken om in een ander genre succesvol te zijn. Dit eerste deel van de Cormoran Strike reeks bleek een succes! Het boek, niet echt een thriller maar meer een detective verhaalt over een oud afganistan veteraan die nadat hij met letsel uit de oorlog terug keerde zijn geld gaat verdienen als detective. Als zijn vriendin hem de bons geeft is hij ook nog zijn woonruimte kwijt en word zijn werkplek ook zijn huis. Hij moet dat alleen nog verborgen zien te houden voor zijn nieuwe secretaresse die via een uitzendbureau bij hem werkt. Maar gelukkig is deze dame tactvol en zeer toegewijd. Ik gaf het boek 4 sterren.

###



Fredrik Backman: een man die Ove heet





Uitgegeven door uitgeverij Q
verschenen in januari 2018
320 bladzijden, 11 uur en 3 minuten

Een boek dat in korte tijd populair werd en leuk beschreven is. Het gaat over een man van tegen de 50 die zijn dagelijkse ritmes in een vast ritueel uitvoert. Naast die vaste handelingen zijn er zo mogelijk nog meer vaste ideeën. Vooral over wat goed en fout is en regels zijn er per definitie voor om je aan te houden. Met het nodige subtiele cynisme vertelt het verhaal over een lastige periode in zijn leven en zijn rigoureuze plannen om daar een wending aan te geven. Ik gaf het boek uiteindelijk vier sterren nadat ik heel lang drie sterren ook wel prima vond. Dit boek is het debuut van Backman ( geboren 1981)

###   


Nog even wat statistiekjes: 

Ik las deze maand 7 boeken en dat maakt het totaal voor dit jaar op 85!
Er stonden 3 romans, 2 thrillers, 1 detective en 1 jeugdboek op de boekenplank.
Eén boek las ik digitaal en 6 boeken luisterde ik. Twee boeken werden door een man geschreven, drie door een vrouw en twee door een duo. Twee boeken kende een Nederlandse auteur, twee een Zweedse, twee een Britse en één de Italiaanse nationaliteit. Geen 5 sterren deze maand maar wel vier maal 4 sterren en drie maal drie sterren.



1 opmerking:

  1. Selma vond ik een prachtig boek. Werd er heel emotioneel van.
    De boeken van Robert Galbraith vond ik erg langdradig, vooral omdat er vaak hetzelfde stond over het waarom van zijn handicap. Als dat er niet zou staan, zou het boek pagina’s dunner zijn. Dat is natuurlijk overdreven maar het ging me tegenstaan. Ik vind wel dat je veel gelezen hebt, heerlijk hè.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...