woensdag 2 april 2014

Afval verminderen.....het is zo simpel


Afval verminderen is niet moeilijk

Nederland scoort goed als het gaat om afvalscheiding. Maar met 538 kilo huishoudelijk afval per persoon per jaar staan we ook in de Europese top-10 van grootste afvalproducenten. "Dat kan beter", aldus Vera Dalm van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. "Tien procent van ons huishoudelijk afval is eenvoudig te vermijden, zonder  daarvoor veel moeite te hoeven doen." Als we allemaal minder eten zouden weggooien en een brievenbussticker zouden plakken scheelt dat per jaar al ruim 800 miljoen kilo aan afval, vergelijkbaar met 117.000 volle vuilniswagens.
Plastic afvalVerminderen plastic tasjes en eenmalige petflesjes Tachtig procent van de Nederlanders neemt al regelmatig een eigen boodschappentas mee naar de winkel. Toch worden nog altijd  jaarlijks 740 miljoen plastic tasjes weggegooid. En denk eens aan de  54 miljoen plastic flesjes die we samen weggooien. . Door flesjes vaker te vullen met kraanwater of zelf een beker mee te nemen is 21 miljoen kilo aan plastic flesjes te voorkomen.


Er zijn maatregelen voor het milieu die heel ingrijpend zijn zoals je auto de deur uit doen!
Maar bovenstaande zaken zijn toch super makkelijk...
En één tasje aannemen en later weggooien is niet zo'n probleem maar we zijn met 17 miljoen mensen hè?

Toch zijn er ook veel dingen die ik lastig vind.
Zonder het te willen gooi ik toch regelmatig voedsel weg.

Waarom?

Ik koop te veel fruit en het bederft eerder dan dat ik het op kan.
Ik koop te veel groente of groente waar ik eigenlijk niet zo veel trek in heb.... en weer op de compost hoop!

Zo heb ik de afgelopen winter al een paar keer ruim 1,5 pond spruiten weggegooid.
Spruiten zijn lekker! Jazeker! Maar spruiten schoonmaken vind ik echt, sorry dat ik het zeg, takkenwerk!
Dom! Dom!  Er valt nog veel te verbeteren hier in huis.

Maar die stickers op de brievenbus bevalt mij prima! En dat extra tasje mee nemen is ook een makkelijke gewoonte! En alle kleine beetjes helpen zeg ik maar.....



1 opmerking:

  1. Je weet hoeveel je nodig hebt aan groente en fruit-meer koop ik niet.En in mijn zelfgemaakte quilttas heb ik een opvouwtasje voor extra boodschappen.Omdat ik in een buitengebied woon,heb ik de auto nodig voor boodschappen,maar dat beperk ik tot 2x per week.
    Succes met minderen.
    Je kerstborduurtje schiet al op-dat is vast wel klaar met de Kerst.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...