vrijdag 7 juli 2017

Jeugdsentiment.....kinderboeken (7)!

Een boek én een LP, dat was een combi die je vroeger vaak zag.




Een voorbeeld hiervan is dit boek van Martine Bijl

Het eerste deel Elfje Twaalfje komt uit 1969, het tweede deel Elfje Twaalfje en het Lentepenseel komt uit 1970 en dat deel had ik zelf.

Grijs gedraaid is die plaat!

Mooie plaatjes ( geïllustreerd door haar zelf!) van Ozemeroze en Spikkelvest en nog veel meer...




Dit is een stukje tekst over het eerste boek:

Elfje Twaalfje heeft vaak verdriet. Ze is de kleinste en de dikste van alle elfjes en ze kan niet zo goed meedoen met de andere elfjes. Ze kan niet goed vliegen, niet goed zingen en dansen gaat haar ook al niet zo goed af. Daarom laten de elfjes haar links liggen. Schorrepiep de bosmuis houdt wel van Elfje Twaalfje. Hij besluit haar te helpen. Hij regelt dat Lucille de vlinder Elfje Twaalfje vliegles geeft. Zelf leert hij haar dansen en van Volleborst de nachtgaal leert Elfje Twaalfje prachtig zingen. Het gaat allemaal zo goed dat Elfje Twaalfje een voorstelling durft te geven voor de andere elfjes en dieren uit het bos. Iedereen is stomverbaasd dat Elfje Twaalfje opeens zo goed kan dansen, zingen en vliegen. Zij beseffen dat ze onaardig voor Elfje Twaalfje zijn geweest. Voortaan is iedereen lief voor Elfje Twaalfje. Ze hoeft nooit meer verdrietig te zijn.


En op You tube vond ik nog een liedje van de plaat, natuurlijk ook gezongen door Martine Bijl:



Schattig hè???

2 opmerkingen:

  1. Anja Vercouillie (B)24 januari 2019 om 09:34

    Zoooo schattig... Ik zit sinds mijn kindertijd, ongeveer 8 jaar (ik ben van 1972) met het liedje met de tekst 'Ozemeroze, Ozemeroze...doet in het voorjaar de appelbloesem blozen' in mijn hoofd. We hebben op school toen met de klas een voorstelling gegeven met uitbeelding van alle personages (inclusief appelboom ☺️). Ik heb het nooit meer ergens gehoord. Via dit bericht weet ik nu dat het van Martine Bijl is, en inderdaad, het lentepenseel zegt mij ook iets. Nu het liedje nog vinden, wat waarschijnlijk van de plaat komt dat bij het boek hoort. En het boek hoop ik ook te vinden. Mijn dochter is spijtig genoeg al 14, maar dan hoop ik het ooit aan mijn kleinkind(eren) te kunnen doorgeven. Mijn dag is goed begonnen, dankjewel!☺️��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja Vercouillie24 januari 2019 om 09:36

      Onderstaand bericht is van Anja Vercouillie.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...