zondag 9 juli 2017

Barcelona..... Sagrada Familia

In 1999 deed ik al eens een middagje Barcelona als excursie en zag de Sagrada Familia alleen van buiten.




En toen was ik al enorm onder de indruk! Wat een gebouw! Eén ding was zeker: ik wilde nog een keer naar Barcelona en dan ook zeker de binnenkant zien. Dat zou maar liefst 18 jaar op zich laten wachten maar eind mei van dit jaar kwam het er dan toch van.


 lijdensfaçade / passiegevel

Diep onder de indruk en ontroerd was ik toen ik aan de kant van de façade van de geboorte het gebouw binnen ging en in een ruimte kwam die zó groot en kleurrijk was dat ik niet wist waar ik het eerst naar moest kijken. Nooit geweten dat je zoveel emoties kon voelen en beleven als je een bantseliek binnen komt. WOW! 18 jaar later en nu sta ik hier samen met Erik binnen. Maar ook.... wat jammer dat mijn in 2014 overleden vriendin Trudi, die mij jaren geleden als eerste vertelde over de Sagrada Familia, dit nooit heeft kunnen zien. Terwijl ze er zo graag heen wilde....



Hoewel ik foto's gezien had van de binnenzijde was het vele male indrukwekkender  dan dat ik mij ooit kon voorstellen. Dat hoge plafond...die enorme pilaren ...het kleurenverloop...





Van heel klassiek tot heel modern.... allerlei stijlen... ( er wordt al sinds 1882 aangewerkt dus dat verklaart een hoop) alles is er te zien. Gaudi maakte het ontwerp en woonde de laatste jaren van zijn leven in de basiliek.  Het was zijn levenswerk en de bouw heeft vele tegenslagen gehad. O.a. financiële tegenslagen en een brand tijdens de burgeroorlog in 1936 waarbij tekeningen en maquettes verloren gingen. 



 Een klassiek voorstelling modern uitgevoerd boven een deur van een gang.


In de eerste jaren werkte er maar twee mensen aan de bouw tegenwoordig zijn dat er ruim 100 per dag. De kosten per jaar , zo'n 25 miljoen,  zijn enorm maar worden volledig opgebracht door giften en entreegelden.



 de Lijdensfaçade / passiegevel aan de zuidwestwestzijde met het magisch vierkant


Een magisch vierkant of tovervierkant is een vierkantschema waarin getallen zodanig zijn ingevuld dat de kolommen, de rijen en de beide diagonalen alle dezelfde som opleveren. Deze som wordt de magische constante of het karakteristieke getal genoemd. ( bron: wikipedia) De som van dit vierkant is 33, de leeftijd van Christus toen hij stierf. 

 En het uitzicht....



 ook aan de andere kant is het adembenemend mooi...


De basiliek  is nu al heel hoog maar de Vieringstoren is nog steeds in aanbouw en moet 170 meter hoog worden. Omringd door vier kleinere toren moet het Christus en de evangelisten voorstellen. De zeer gelovige Gaudi vond dat die toren niet boven de Montjuic, de hoogste heuvel uit de stad mocht komen uit respect voor de schepper.



 Deze bollen op de torens lijken op grote schalen met fruit...

Aan de derde facade aan de voorkant, de facade van de Glorie, is men nog helemaal niet begonnen. Dit zal als laatste voltooid worden. Nu schat men in dat de Sagrada Familia rond 2026 ( 100 jaar nadat Gaudi overleed, voltooid zal zijn.

 Wat een kleurschakeringen.



In 2007 wordt ontdekt dat er helemaal nooit een bouwvergunning afgegeven is voor de kathedraal!
Gelukkig bleek dat geen probleem...





Andere materialen gebruik en moderne ontwerpen maken dat de basiliek aan alle kanten anders maar toch erg mooi is. 

 De buitenzijde van de glas in loodramen.




De geboorte facade heeft drie poorten: geloof, hoop en naasteliefde




Ze zijn gemaakt in de Catalaanse Modernistische stijl.
Er zijn vele voorstellingen uit de natuur te zijn waaronder ook hele exotische dieren zoals giraffen. Overigens vind je de natuur in al zijn elementen terug in alle ontwerpen van Gaudi. Skeletstructuren, boomwortels en bladeren staan ook aan de basis van Casa Mitla ( tegenwoordig La Pendera genoemd) en Park Guell.  Men spreekt van organische architectuur.





Om te zien het hoe geheel moet worden een filmpje:




Een uitgebreider filmpje ( een klein kwartiertje)is hier te zien :



Neem er even de tijd voor, het is erg mooi!

1 opmerking:

  1. Prachtig! Het stond al op mijn wensenlijstje maar is nu zeker gestegen. Bedankt. Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...