zondag 4 december 2016

Jeugdsentiment....kinderboeken! (4)

Paul Biegel (1925-2006)  is een schrijver die oud geworden is







én tot op hoge leeftijd bleef schrijven en op die manier een grote generaties kinderen bereikte.

Zelf las ik met veel plezier de boeken van de kleine Kapitein ( De Kleine Kapiteien uit 1971, de Kleine Kapitein in het land van Waan en Wijs uit  1973 en de Kleine Kapitein en de schat van Schrik en Vreze uit 1975. ) 

Centraal in het verhaal staat een jongen die op het strand een schip maakt van onder meer een potkachel, een badkuip, een stoelpoot en een fietsketting. Als iedereen hem vraagt waar hij naartoe wil varen, zegt hij dat hij naar het eiland van Groot en Groei gaat. Wie daar komt zal in één nacht opgroeien tot volwassene. Op een nacht tilt een golf het schip, de Nooitlek genaamd, de zee in, en samen met drie kinderen die aan boord hebben weten te komen: Dikke Druif, Marinka en een heel bange jongen, Bange Toontje. Samen met hen begint de kleine kapitein aan zijn reis. De scheepstaken worden verdeeld; Bange Toontje moet het dek zwabberen, Marinka zorgt voor het eten en Dikke Druif is de kolenstoker. Tijdens de reis hebben ze een paar vreemde ontmoetingen. Ook moeten ze meerdere gevaarlijke obstakels zien te overwinnen.
Als ze het eiland van Groot en Groei bereiken, blijkt dat je hier alleen maar lichamelijk steeds langer wordt, niet volwassen. Ook ontmoeten ze er een schipbreukeling, Gijs, die al zo lang op het eiland is dat hij een enorme reus is geworden. Nadat ze verder zijn doorgereisd hebben ze allemaal al snel hun normale lengte weer terug. Gijs reist met hen mee, in de hoop iemand van zijn maten terug te vinden.
 ( bron wikipedia)

Mijn broertjes ( inmiddels broers) zijn een heel stuk jonger en zij zijn meer opgegroeid met de Dwergjes van Tuil, Virgillius van Tuil enz.  Boeken die ik dus als eerste hoorde omdat ze aan hen werden voorgelezen. Het leuke is dat kinderboeken ook voor volwassenen leuk zijn om te lezen. Laatste hoorde ik bij de De Wereld draait door ook nog zeggen: volwassenen zouden méér kinderboeken moeten lezen want ze zijn leuk en zeker niet kinderachtig.

En daar sluit ik mij zeker bij aan!

Wil je lezen welke boeken ik eerder noemde in deze reeks over kinderboeken?
Klik op onderstaande links:






1 opmerking:

  1. Ik heb de kleine kapitein ook met veel plezier aan mijn kinderen voorgelezen. Een heerlijk voorleesboek herinner ik me! groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...