donderdag 3 november 2016

Jeugdsentiment ..... kinderboeken! ( 3)


Dit boek las ik in mijn jonge jaren ( langggg geleden) maar het is een boek met een dubbele laag.

Jan Terlouw die het boek in 1972 schreef ontving hier terecht een gouden griffel voor. Hij slaagt er in om een spannend boek te schrijven én maatschappelijke problemen en vraagstukken  te verwerken. Briljant!!

En zoals met vele boeken uit mijn jeugd werd ik er eerst door mijn moeder uit voorgelezen, daarna las ik het zelf en vele jaren daarna las ik het mijn kinderen weer voor!

Een jong kind ziet alleen het spannende verhaal, een ouder kind begrijpt veel meer als hij het leest. Een paar jaar terug herlas ik het nogmaals en zag wéér andere dingen in het verhaal.

Het boek gaat over een 17 jarige jongen Stach die 7 schijnbaar onmogelijke opdrachten moet voltooien om koning te worden in een land dat tot die tijd geregeerd werd door zes zure ministers. Het boek staat bol van de symboliek en is in 2012 verfilmd.

Maar nog verrassender is het dat 36 jaar na het verschijnen van deel 1 een vervolg verscheen: Zoektocht in Katoren. 


En er wordt gefluisterd dat er een deel 3 in de maak is....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...