zondag 3 januari 2016

Plastic tasjes verboden ....

Afgelopen zaterdag ging ik een dagje shoppen en




vergat prompt dat je na 1 januari 2016 geen tasjes meer mee krijgt in de winkel maar er voor moet betalen. Nu zit er altijd wel een opgevouwen plastic tasje in mijn handtas maar uitgerekend nu niet.

Ik vroeg mij wel af....
vrouwen hebben bijna altijd een tas bij zich waar ze extra tasjes in kunnen stoppen. Maar mannen? Die niet! En ook die gaan wel eens de stad in of doen onverwacht wat boodschappen bij drogisterij of supermarkt toch?

Maar ik betaalde dus een dubbeltje en deed alle gekochte artikelen van die dag daarin.
Hoewel ik mij afvroeg of dit niet een goede verdienste gaat worden voor de winkelier ( eerst gaven ze ze weg, nu ontvangen ze er geld voor want veel mensen hebben, zeker in het begin, geen tassen mee.)
vind ik het wel een goede zaak!

Tenslotte is het een kleine moeite om een tas mee te nemen, kijk maar naar het filmpje hieronder:





Inmiddels heb ik 3 ( !) plastic tassen keurig opgevouwen in mijn handtas!
Maar ben je nog niet overtuigd van de noodzaak om plastic te verminderen??


  • Jaarlijks wordt wereldwijd ongeveer 260 miljoen ton nieuw plastic aangemaakt. In 1950 ging het nog maar om vijf miljoen ton plastic. De productie van plastic stijgt jaarlijks met 8%.
  • De laatste tien jaar is er meer plastic geproduceerd dan in de hele twintigste eeuw.
  • Ongeveer de helft van al het plastic dat geproduceerd wordt, is voor eenmalig gebruik en wordt direct weggegooid.
  • Kleding van plastic (fleece, nylon, acryl, polyester) laten minuscule plastic vezels los bij het wassen. Bij het wassen van één kledingstuk in één wasbeurt bleek het om meer dan 1900 vezels te gaan. Deze zijn zo klein dat ze rioolwaterzuiveringsinstallaties passeren.
  • Wereldwijd worden er ongeveer 1 biljoen (1000 miljard) plastic tasjes per jaar gebruikt. Dat zijn meer dan één miljoen tasjes per minuut. Een plastic tasje heeft een gemiddelde ‘levensverwachting’ van 15 minuten.
  • De Amerikaanse NGO 5Gyres heeft de microplastics geteld in één enkel verzorgingsproduct (Neutrogena’s Deep Clean) en komt uit op 360.000 stukjes plastic. Deze spoelen bij gebruik door het doucheputje weg.
  • Sommige verzorgingsproducten zijn voor 10% gevuld met microplastics.
  • Alleen al in de Verenigde Staten worden per dag meer dan 60 miljoen plastic flessen weggegooid.
  • Om plastic te produceren wordt 8% van de wereldwijde olieproductie gebruikt;  4% daarvan is nodig om energie op te wekken om dit plastic te produceren.
  • Voor het produceren van plastics zijn grote hoeveelheden fossiele grondstoffen (aardolie, aardgas en kolen) nodig.
  • Het maken van plastic en het recyclen van plastic vergt transport en energie en dat brengt ook afval en uitstoot met zich mee.




1 opmerking:

  1. Heb al heel lang altijd een stoffen opvouwbaar tasje bij mij.
    Goed dat je nog eens hier aandacht aan geeft.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...