dinsdag 3 juni 2014

Kadoelerbos, niet alleen vlinders maar ook libellen...

22 mei was een warme, zonnige en voor mij vrije dag!


Gewone oeverlibelle 


Reden voor mij om maar weer eens te wandelen in het Kadoelerbos.
Sinds april kom ik daar regelmatig en het is er prachtig en rustig.
Bovendien is er een beton (fiets)pad aangelegd dus de ondergrond is altijd goed bewandelbaar.






Het betonpad draait op een gegeven moment links het bos in, maar ik liep rechtdoor het oude verharde pad op.






In dit bos is een vlinderstrook gemaakt en dat is wel zeer effectief gebleken.






Dit keer trof ik er niet heel veel vlinders, ondanks het zonnige weer, maar des te meer libellen.
Echt héél veel. Ik denk dat ik er wel honderden gezien heb.Veel verschillende maar ik ben niet erg goed in het onderscheiden van alle soorten.






Maar ik heb mijn foto opgestuurd naar LIBELLEN NET en kreeg bijzonder snel een antwoord. 
De libelle op de eerste foto is een Gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum).
Familie: korenbouten.







30 mei was ik weer in het kadoelerbos en trof daar de vroege glazenmaker 
( Aeshna isoceles)  met als kenmerk het citroengele spijkervormig accent op S2.







Variabele waterjuffer (coenagrion pulchellum)






idem






De vuurjuffer (pyrrhosoma nymphula) trof ik tijdens een vogelexcursie bij de Kamperhoek.






Tijdens de haak- en breipicknick in Kraggenburg was er een bereidwillige, wat oudere man zo vriendelijk om mij heel geduldig zijn achterwerk te laten fotograferen want daar zat deze platbuik(?) op. Het geduld van de man én het geduldige poseren van de platvuikstelde mij in staat om de foto te maken.







1 opmerking:

  1. Wat zijn de libelles ook mooi om te zien.Zag ze hier nog niet in de tuin,maar dat zal nog wel komen.
    Je kerstborduurwerkje komt vast wel klaar als je in dit tempo doorgaat.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...