donderdag 22 mei 2014

Helaas pindakaas....


.... is mijn quilt niet geselecteerd voor de komende tentoonstelling van het Quiltersgilde.






Jammer maar helaas... Voordeel is wel dat ik nu mijn quilt helemaal kan laten zien.






En niet meer de kleine "sneak previews" van eerder.






En voor wie nu compleet verbaasd is wat die getallen zijn zal ik uitleggen wat het betekend.






De 16 getallen in dit magisch vierkant vormen op maar liefst 38 manieren de som 34! 
Kijk maar eens naar alle horizontale, verticale en diagonale rijen...
En de vier hoekpunten...
En de middelste vierblokjes, juist... ook 34!








Bovendien heeft de maker van dit vierkant, de Duitse Albrecht Dürer, het jaartal van ontwerp 1514 hierin verwerkt.
Ik heb dat jaartal 1514 aangegeven in een iets andere kleur dan de andere getallen.







En dat is dus nu precies 500 jaar geleden!

En dat is nou juist zo jammer van het feit dat de quilt niet geselecteerd is, volgend jaar is het 501 jaar geleden en dat is toch een stuk minder leuk...


Overigens ziet het origineel er compleet anders uit:





Het magisch vierkant is een detail rechts bovenin in een hele sombere gravure Melencolia I.
Deze gravure is op 22 oktober 2007 verloren gegaan tijdens een brand in het Armando Museum ( de Elleboogkerk) in Amersfoort.

Tot zover het lesje geschiedenis....

1 opmerking:

  1. Jammer....was inderdaad leuk geweest nu met dit verhaal erbij.Had je dat mee gestuurd?
    bij -Juuds quilts-las ik hoe de selectie plaats heeft gevonden.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...