zaterdag 1 december 2012

Stoofschotel met kikkererwten en worst



Ingredienten:

2 eetlepels olijfolie
4 of 6 runder- of varkenssaucijzen ( 4 waren genoeg vond ik)
1 ui gesnipperd
2 rode paprika, in grove stukken
4 teentjes knoflook, gesnipperd
1 theelepel gedroogde rozemarijn
1 laurierblaadje
5 rijpe trostomaten, fijgehakt of 1 blikje tomatenblokjes ( ik koos voor een blikje)
1 blikje kikkererwten, afgespoeld ( 400 gram) ( ik heb gedroogde bonen laten weken en gekookt)
1 bosje peterselie, fijngehakt. ( ik gebruikte gedroogde peterselie)


Verwarm de olie in de pan en bak de saucijzen romdom aan. Neem ze uit de pan en hou ze apart en fruit  de ui en de paprika 5 minuten in het achtergebleven vet. Voeg de knoflook, rozemarijn en laurier toe en fruit nog een minuutje mee.  Voeg de tomaten toe en leg de saucijzen terug in de pan. Laat de tomaten op lage stand met de deksel op de pan stoven tot een dikke saus. Voeg na 10 minuten de kikkererwten toe en laat nog 10 minuten mee stoven. Breng de saus op smaak met peper en zout en bestrooi voor het serveren met peterselie.

De smaak was prima!
Het was voor het eerst dat ik kikkererwten gebruikte. De smaak is wat neutraal maar het is weer eens iets anders. Ik kwam er alleen een beetje laat achter dat de kikkererwten eerst moesten weken én lang gekookt moesten worden. Maar zó lostte ik het op:
 Ik liet de kikkererwten een nacht weken en kookte het 's morgens drie kwartier. Meer tijd was er niet want ik moest werken. Maar ik wikkelde daarna de pan in een handdoek en daarna in een dekbed. 's avonds was  het nog warm en kookte ik het nog drie kwartier.
Maar ik vond voor 4 volwassen personen de hoeveelheid wat weinig. Dus de volgende keer gebruik ik meer kikkererwten en 2 blikjes tomatensaus. en maak ik de saus ook iets pittiger! 

Het recept kreeg ik van collega Arend en kwam uit het tijdschrift Boodschappen van AH.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...