dinsdag 10 juli 2012

bericht 200: Van zuur naar zoet....


Ik vind het heerlijk om 's zomers frisse citroenlimonade te drinken. Daarom heb ik dit jaar geprobeerd om het zelf te maken....

Ik kocht op de markt 13 citroenen.....






En had gelukkig de beschikking over een geleende elektrische pers ( eerst dacht ik nog: wat overdreven, gaat makkelijk met het handje, maar was toch al na een paar citroenen blij dat ik m had!) en dat was een aardig klusje....





Het sap dat ik opving was 0,8 liter.....
( ik denk dat er ook wel 80 pitten uitkwamen.....)




Op iedere liter sap meet je 1 kilo suiker af....
In mijn geval dus 800 gram





Dit meng je in een pannetje en zet het langzaam op, net zo lang tot alle suiker opgelost is. Daarna haal je het gelijk van het vuur. Als je het zou laten koken of te lang op zou laten staan wordt het gelei en dan kan het op een broodje in plaats van in een glas....

De suiker die oplost geeft ook de nodige volume want ik had uiteindelijk ruim 1 liter lekkere fris zoete siroop. Toch maar eens voldoende glazen flessen sparen....





Laat nu de zomer ( eindelijk) maar eens komen, ik ben er klaar voor!

( en dit is alweer mijn 200ste berichtje op mijn blog....)

Groeten,
Annemieke

3 opmerkingen:

  1. piep

    mmm lekker en daar een vers blaadje munt in heerlijk

    en die zomer ik ben er klaar voor

    en gefeliciteerd met je 200ste postje

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk fris, houd ik ook van...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...