donderdag 21 juni 2012

De Alp d'Huez in woord en beeld...

Nu dan de beloofde foto's van de wandeltocht op de Alp d'Huez.
 Maar ik zal bij het begin beginnen. Donderdag avond vertrokken we vanuit de polder met nog 12 collega's. Tien mannen met een racefiets, 1 met een mountainbike en een vrouwelijke collega die net als ik wandelend de Alp op ging!

( plaatje van internet)

Na vrijdagmiddag een stukje van een paar uur proef gelopen te hebben gingen we zaterdag van start om te 21 bochten en het hoogte verschil van ruim 1 kilometer te slechten. En het was zwaar, heel zwaar. Ten eerste was voor mij de warmte die het heel zwaar maakte. Bij de start 's morgens was het al 25 graden en later op de dag 32. Boven in zou het dan 7 graden koeler moeten zijn maar het was ook 5 uur later op de dag. Zowel boven als beneden liep ik in een hemdje, weinig van het temperatuur verschil gemerkt....

En wat logisch is maar wat ik niet ingecalculeerd had: boven zijn geen rotswanden meer en mag je blij zijn dat er na een klim 1 enkel boompje staat waarin je net even met z'n 2-en in de schaduw kan staan.

Ten tweede heb ik nou ook niet bepaald maatje 36 en een top conditie. Dat was dus 4 uur en 55 minuten hijgend naar boven......
Nog een misvatting: water! In dat stukje dat we vrijdag proef liepen kwamen we twee maal een water tap punt tegen  "l'eau portable" en dat was steeds ruim voor ons eigen flesje leeg was. Ook de eigenaar van ons huisje meldde nog dat je geen 6 flessen naar boven hoefde te sjouwen want dat er genoeg water tap punten waren..... 1 of 2 flesjes waren voldoende. Maar wij hadden geen bidons van 1,5 liter maar waterflesjes van een 0,5 liter! En....... tussen bocht 21 beneden en bocht 7 al een heel stuk hoger zaten geen watertap punten dus zat ik op een gegeven moment ruim een uur zonder water. Pffff.... een maal bij het huisje mét tappunt bij de kerk heb ik bijna 1 liter water gedronken in 5 minuten. Dat is me nog nooit gelukt!

Een beetje moeilijk op bovenstaande foto te zien maar heerlijk waren ook de waterstroompjes steenkoud water die uit de rots kwamen. Heerlijk om daar je handen oven in te houden!! Uiteindelijk hebben we ook wel een paar slokken van dat water genomen. Het zag tenslotte kraakhelder en beter minder goed water dan geen water!

Op bovenstaande foto kun je goed het hoogte verschil zien! Rechts boven de foto zie je een stukje van bocht 10, in het midden een stukje van bocht 12  en helemaal links bocht 13.....

Maar het uitzicht is overal prachtig! Ook een rare gewaarwording: je loop omhoog en ziet ver omhoog een weg lopen en je denkt... poeh! .... daar loopt ook een schuine weg omhoog. Om er tenslotte achter te komen dat dat ook "jouw"weg is zometeen.....

Tussen bocht 9 en bocht 7 had ik er een hard hoofd in......

Maar mijn voetjes hielden zich goed en ik ben blaarloos naar boven en beneden gelopen! Mijn kuiten voelden maandag wel als beton maar verder..... ;-)

IK was enorm voldaan dat gelukt was want ik had meerdere malen het gevoel dat het echt niet zou lukken. Gelukkig ben je dan met z'n 2-en en mijn loop maatje Hennie heeft mij er wel door heen gesleept....

En weetje wat ik het mooiste vond: iedereen van onze groep is boven gekomen en stuk voor stuk heeft iedereen zijn eigen grenzen op gezocht. De gene die het eerst boven was deed het een tweede x en een ander koos voor nog een tocht van 50 km met de nodige colletjes er achter aan.....

Nog een paar plaatjes om te laten zien hoe mooi het was:

Groeten Annemieke

1. Nogmaals respect! Doe het je niet na. Wat een prachtige foto's en je verhaal erbij, prachtig! Het geeft toch een enorme voldoenig om ondanks de miscalculaties zonder blaren boven te komen, dat maakt alles toch weer goed. Een fijne ervarig erbij.
    Groeten, Ineke

2. geweldig hoor dat je het gefixst hebt! mooie foto's.

3. Ik heb er diep RESPECT voor. Klasse!!!!

4. Mijn complimenten hoor! Ik heb 2 weken geleden een wandeling van 2,5 kilometer gemaakt door de Breitachklamm, dat is een kloof met wild stromend water onder je voeten en hoog opreizende bergwanden. Het was een spitituele ervaring die ik niet vlug zal vergeten. Op mijn blog een link naar de kloof.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...